Violence in Colombia complex problem that demands emergency solutions from education

Authors

  • América Castillo Universidad Católica de Manizales
  • Silvio Cardona Universidad Católica de Manizales

DOI:

https://doi.org/10.31381/pluriversidad.v3i3.2239

Keywords:

violence in Colombia, armed conflict, complex problem, archetypes of education, territorial approach.

Abstract

Understand the violence in Colombia which comes from the armed conflict as a complex problem of education, in perspective of emerging archetypes for territorial management, as a commitment of humanity around three crucial issues: the influence of rural and urban education by violence; deschooling and forced displacement; since being a teacher is a matter of hero. In relation to this we must mention that through the Peace Agreements between the National Government and the Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC), public policies, government programs, demands and actions of society have generated powerful power constitutional bodies and expressions of governance and governance, for the importance of different realities lived in the territories of our country and that have supported over five decades, the scourge of violence by groups outside the law. A methodologically commitment addressed through the review of explicit sources in Centro de Memoria Histórica (The Historical Memory Centre), accompanied by reflections and interpretations of partial results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

América Castillo, Universidad Católica de Manizales

Maestra de profesión, con licenciatura en Matemáticas, maestría en Ciencias Exactas y doctorante en Educación. Integrante del grupo de investigación ALFA de la Universidad Católica de Manizales, Colombia Fundadora y Rectora del Liceo Ecopedagógico Ingruma, maestra y dirigente de la línea de Investigación en Evaluación de la Universidad Tecnológica de Pereira. Conocedora de políticas públicas educativas y de temas como la Evaluación dentro de las aulas e instituciones educativas. Tiene 20 años de experiencia profesional como maestra y ocupando cargos públicos

Silvio Cardona, Universidad Católica de Manizales

Docente investigador. Doctorado en Educación, e integrante del grupo de investigación ALFA de la Universidad Católica de Manizales, Colombia. Profesor Catedrático titular y Director del grupo de investigación ORIÓN de la Escuela Superior de Administración Pública. Especialista en Gestión Pública, Magíster en Administración Educativa, Doctor en Educación; en la actualidad cursa posdoctorado en Educación con enfoque de complejidad e investigación transdisciplinar en la Universidad Simón Bolívar de Barranquilla, Colombia

Published

2019-09-09

How to Cite

Castillo, A., & Cardona, S. (2019). Violence in Colombia complex problem that demands emergency solutions from education. PLURIVERSIDAD, 3(3), 125–140. https://doi.org/10.31381/pluriversidad.v3i3.2239

Issue

Section

Original Papers