José Carlos Mariátegui: When pedagogy leads to neocolonialism; reflections on education

Authors

  • Thomas Ward Loyola University Maryland, USA

DOI:

https://doi.org/10.31381/yuyaykusun.v1i10.3551

Keywords:

Marxism, José Carlos Mariátegui, Manuel Villarán, pedagogy, economy, neocolonialism

Abstract

The awareness of the «surviving colonialism» of the Peruvian society is generally recognized in the thought of José Carlos Mariátegui. In order to annihilate this, he opposed the Spanish culture that prevailed in the society and sought other models, including Marxism. Another predisposition in his theories, uncommonly
interpreted, is found in the positivism brought by the proposals of Manuel V. Villarán, Rector of The National University of San Marcos (Universidad Nacional Mayor de San Marcos), whose pedagogy was characterized by two elements: a rejection of the literate affinity of the Spanish pedagogy and a proposal focused on an education encouraging commerce (professions). This study will analyze the section of Mariátegui’s Seven Interpretive Essays on Peruvian Reality (Siete ensayos de interpretación de la literatura peruana) that is related to the essays «The liberal professions in Peru» («Las profesiones liberales en el Perú») and «The economic factor in national education» («El factor económico en la educación nacional») by Manuel Villarán. It will be studied how Marxism and positivism are combined in Mariátegui’s pedagogical proposals, showing how, inadvertently, Mariátegui’s anti-colonialism leaves room for neocolonialism.

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Author Biography

Thomas Ward, Loyola University Maryland, USA

Profesor titular de español en Loyola University Maryland donde es  director  de  estudios  latinos  y  latinoamericanos.  Es  miembro correspondiente de la Academia Peruana de la Lengua y  del  Instituto  Ricardo  Palma  en  la  universidad  que  lleva  su  nombre,  donde  es  también  profesor  honorario.  Ha  publicado  varios libros sobre el siglo XIX: La anarquía inmanentista de Manuel González  Prada  (1998,  2001),  La  teoría  literaria:  romanticismo,  krausismo y modernismo ante la ‘globalización’ industrial (2004), La resistencia  cultural:  la  nación  en  el  ensayo  de  las  Américas  (2004), y Buscando la nación peruana  (2009). Más reciente ha brindado una  trilogía  enfocada  en  el  siglo  XVI: Decolonizing  Indigeneity:  New Approaches to Latin American Literature (2017), Formation of  Latin  American  Nations:  From  Late  Antiquity  to  Early  Modernity (2018)  y  Coloniality  &  the  Rise  of  Liberation  Thinking  during  the  Sixteenth Century(2021).

Published

2020-12-31

How to Cite

Ward, T. (2020). José Carlos Mariátegui: When pedagogy leads to neocolonialism; reflections on education. YUYAYKUSUN, 1(10), 15–29. https://doi.org/10.31381/yuyaykusun.v1i10.3551

Issue

Section

Artículos Originales