Project alfa III uso+I: experience of cooperation and relevance improvement of engineering in Latin America. Conclusions for curriculum development of engineering in Latin America

Conclusiones para el desarrollo curricular de las ingenierías de América Latina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31381/perfiles_ingenieria.v2i11.431

Keywords:

Engineering Education, quality, relevance, complexity, curriculum, transdisciplinarity

Abstract

It´s essential to spread, in this edition, chapter six,

“Conclusions for Curricular Development of Engineering in Latin America” of the book PROJECT ALFA III USo+I: Experience of Cooperation and Relevance Improvement of Engineering in Latin America, published by Alcalá de Henares  University in the framework of USo+I: University, Society and Innovation. Relevance Improvement of Engineering Education in Latin America Project Development which was funded by European Union. This book contributes to the debate going on in our Engineering Schools about new curricular design. To improve academic quality, equity and to link University with society and production systems researchers team up to study relevance, quality and innovation in curricular developments in our Latin-American Region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ángel Regueiro Gómez, Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría, Cuba.

Ingeniero Electrónico (Cujae, 1984), Doctor Ingeniero Electrónico (UPC, España, 1996), Profesor Titular (Cujae, 2000). Actualmente trabaja en el Dpto. de Bioingeniería (CEBIO) de la Facultad de Ingeniería Automática y Biomédica (FIAB), Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría” (Cujae), La Habana, Cuba. Ha participado en diversos proyectos internacionales y nacionales relacionados con el desarrollo de tecnologías biomédicas.

Carmen B. Busoch Morlán, Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría, Cuba.

Currently works at the School of Automatic and Biomedical Engineering at Universidad Tecnológica de La Habana "José Antonio Echeverría". Carmen does research in Control Systems Engineering, Biomedical Engineering and Didactics. Their current project is 'Dynamic Measurement System of Biological Samples & Morpho-Physiologic Variables (DMS_MorPhys)'.

Francisca Teresa Salinas Gamero, Universidad Ricardo Palma, Lima, Perú.

Directora Ejecutiva del Instituto Peruano del Pensamiento Complejo Edgar Morin -IPCEM de la Universidad Ricardo Palma-URP, Directora del Centro Regional de Competencias en Educación para el Desarrollo Sostenible - RCE Lima Callao (afiliado a la Universidad de las Naciones Unidas). Ex Directora de la Oficina de Actualización de la Ciencia del CONCYTEC, Ex Directora Fundadora del Programa Nacional de Popularización de la Ciencia y Tecnología del Perú (CONCYTEC).

Miguel Ángel Sánchez Bravo, Universidad Ricardo Palma, Lima, Perú.

Ingeniero Electrónico por la Universidad Nacional de Ingeniería (UNI) 1981. Maestro en Ciencias de la Educación, mención en Evaluación y Acreditación de la Calidad Educativa por la Universidad Nacional de Educación, 2019. Egresado de la Maestría en Ingeniería Electrónica de la UNI en el área de Control Automático 1987. Miembro del Colegio de Ingenieros del Perú (CIP 21667). Registro ORCID: 0000-0001-9384-1391. Ex Decano de la Facultad de Ingeniería Eléctrica y Electrónica de la Universidad Nacional de Ingeniería, Lima, Perú, Periodos: 1994-1996 y 1997-1999. Miembro del IEEE (The Institute of Electrical and Electronics Engineers) con N° 91208527. Miembro de la Comisión de Evaluación Curricular y Catedrático de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Ricardo Palma (URP) desde 1994 en el área de Control. Director de la Escuela Profesional de Ingeniería Mecatrónica de la URP: Setiembre 2016 a Diciembre 2018. Actualmente Miembro del Comité Directivo y del Comité de Acreditación de la Escuela Profesional de Ingeniería Electrónica de la URP.

Héctor Gustavo Roselló Moreno, Universidad Ricardo Palma, Lima, Perú.

Professor at the Faculty of Engineering, Ricardo Palma University.

References

Publicada por: Universidad de Alcalá de Henares, España, 2012. ISBN: 978-84-8138-772-8 Depósito legal: M-19404-2012 Versión digital disponible en: http://www.redusoi.org Este documento es el resultado de la ejecución del “Proyecto USo+I: Universidad, Sociedad e Innovación. Mejora de la pertinencia de la educación en las ingenierías de Latinoamérica”, financiado por la Unión Europea con contrato DCI-ALA/19.09.01/08/19189/160-922/ALFA III-9. http://www.ipcem.net

Published

2016-11-23

How to Cite

Regueiro Gómez, Ángel, Busoch Morlán, C. B., Hernández, Y., Espinoza Montenegro, E. A., Martínez, M. E., Salinas Gamero, F. T., Sánchez Bravo, M. Ángel ., & Roselló Moreno, H. G. . (2016). Project alfa III uso+I: experience of cooperation and relevance improvement of engineering in Latin America. Conclusions for curriculum development of engineering in Latin America: Conclusiones para el desarrollo curricular de las ingenierías de América Latina. Engineering Profiles, 11(11), 165–184. https://doi.org/10.31381/perfiles_ingenieria.v2i11.431

Issue

Section

Artículos Originales