VIRTUAL COMMUNITIES, GENDER AND IDENTITY IN YOUNG UNIVERSITY STUDENTS OF LIMA

Authors

  • Marcela BENITES MEDINA Universidad Nacional Federico Villareal
  • Marcela BENITES MEDINA Universidad Nacional Federico Villareal
  • Martha LUQUE VELARDE Universidad Nacional Federico Villareal

DOI:

https://doi.org/10.31381/scientia.v23i23.4552

Keywords:

Virtual communities, peer group, social life, gender relations and identity.

Abstract

The article analyzes in the young university students of Lima the constitution of
virtual communities, gender relations and the construction of their identity. The
participation of young people in virtual spaces contributes to the understanding
of new forms of socialization, interaction and youth subjectivities. It was found that
the majority of young people belong to virtual communities of friends, they relate
indistinctly with men and women, the themes that link them are oriented by affective
values and by themes of utilitarian practices. Likewise, their identity is characterized
by being plural, founded on feelings and values that highlight their own individuality,
develop an image that seeks the recognition of others and the sense of belonging to
virtual communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela BENITES MEDINA, Universidad Nacional Federico Villareal

Docente investigadora del Departamento Académico de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional Federico Villarreal. Docente de la Escuela Universitaria de Posgrado de la Universidad Federico Villarreal, Líneas de investigación: Identidades, trabajo, familia, relaciones de género, subjetividades.

Marcela BENITES MEDINA, Universidad Nacional Federico Villareal

Docente investigadora del Departamento Académico de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional Federico Villarreal. Docente de la Escuela Universitaria de Posgrado de la Universidad Federico Villarreal, Líneas de investigación: Identidades, trabajo, familia, relaciones de género, subjetividades.

Martha LUQUE VELARDE, Universidad Nacional Federico Villareal

Magíster, Licenciada y Bachiller, en Sociología por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Docente Asociada de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional Federico Villarreal. Ha sido directora del Departamento Académico de Sociología de la Universidad Villarreal desde el 2016 al 2019. También se desempeñó como Docente en La Universidad Ricardo Palma. Sus últimas investigaciones se orientan, hacia las organizaciones de mujeres en los sectores populares de Lima.

Published

2023-01-09

How to Cite

BENITES MEDINA, M., BENITES MEDINA, M., & LUQUE VELARDE, M. (2023). VIRTUAL COMMUNITIES, GENDER AND IDENTITY IN YOUNG UNIVERSITY STUDENTS OF LIMA. Scientia, 23(23), 31–47. https://doi.org/10.31381/scientia.v23i23.4552

Issue

Section

Humanidades