Teaching strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school

Authors

  • Carmen Sandoval Figueroa Pontificia Universidad Católica del Perú
  • Flor Quispe Román Pontificia Universidad Católica del Perú

DOI:

https://doi.org/10.31381/pluriversidad.v1i8.4584

Abstract

The research investigates the inclusive practices that a group of teachers of a public educational institution of the preschool level develop the inclusion of schooling of children with Autism Spectrum Disorder. Currently, Autism Spectrum Disorder is defined as a neurodevelopmental condition that affects the dimensions of communication and social interactions, and manifests itself with restricted patterns of behavior and inflexibility. According to the World Health Organization (2021), this condition affects 1 out of 160 people and has a higher incidence in males than in females. It appears in early childhood, hence the importance of early diagnosis and identification of warning signs by preschool teachers. At the methodology level, the research has a qualitative approach and employs the case study method. The objective was to describe the strategies used by teachers to promote the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder at the preschool level. The first findings will be presented, emphasizing the role of the teacher as a bridge for the inclusion of children, the implemented «intuitive strategies», the restricted accompaniment and limited teacher training, the collaboration of families, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Sandoval Figueroa, Pontificia Universidad Católica del Perú

Docente a tiempo completo del Departamento de Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú y Directora de la carrera de educación inicial de la FAE- PUCP. Cuenta con una Maîtrese en Ciencias de la Educación por la Université Paris Nanterre, es Magístra en Estudios Culturales y Licenciada en Ciencias de la Educación por la Université de Toulouse Jean-Jaurès (ex Miral). Especialista en temas de comunicación y lenguaje. Capacitadora y Formadora Docente. Con Diplomatura de Especialización Avanzada en autismo y Síndrome de Asperger (CPAL).

Flor Quispe Román, Pontificia Universidad Católica del Perú

Docente a tiempo completo del Departamento de Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Magístra en Fonoaudiología con mención en Trastornos del Lenguaje en niños y adolescentes, Licenciada en Educación Inicial, con estudios concluidos de Doctorado en Educación y Título de Segunda especialidad en Didáctica de la Educación Inicial. Especialista del lenguaje. Capacitadora y Formadora Docente. Con Diplomatura de Especialización Avanzada en autismo y Síndrome de Asperger (CPAL)

Published

2021-12-31

How to Cite

Sandoval Figueroa, C., & Quispe Román, F. (2021). Teaching strategies for the inclusion of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in school. PLURIVERSIDAD, (8), 127–143. https://doi.org/10.31381/pluriversidad.v1i8.4584

Issue

Section

Original Papers