Teaching of AM modulation using a state-of-the-art oscilloscope and spectrum analyzer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31381/perfilesingenieria.v21i22.6952

Keywords:

modulación AM, AM portadora presente, porcentaje de modulación, profundidad de modulación, índice de modulación AM

Abstract

There are some documents that deal with the use of spectral analysis of AM modulation but a joint analysis in the time and frequency domain is not found. This is why the aim of the present study was to show the benefits of using state-of-the-art oscilloscopes and spectrum analyzers for teaching carrier-present AM modulation (DSB-FC) in the time and frequency domains. For this, a spectrum analyzer, a radio frequency generator and an oscilloscope were used and we worked with different frequencies and modulation percentages. With the oscilloscope, the effective voltage (VRMS) and the peak-to-peak voltage of the pure carrier (Vcpp) and for the modulated carrier were measured, from these data the carrier power Pc and the total power PT were calculated, then the values. With the spectrum analyzer, the carrier power, total power (channel power) and the powers of the lower and upper sidebands were measured in dBm, µW and mV, and the theoretical values ​​were calculated. Finally, the corresponding percentage errors were calculated for the two types of measurements. The results showed generally very low percentage errors, with the oscilloscope the maximum error was 14.38%, while with the analyzer the maximum error was 8.99%. In conclusion, DSB-FC x-learning teaching through laboratory experiences using modern spectrum analyzers and oscilloscopes provides very good quality experiential learning.

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Author Biographies

Jorge Paul Ubillus Gonzales, Universidad Ricardo Palma, Lima, Perú.

Doctor. Se desempeña como docente de la Facultad de Ingeniería de la Escuela Académico Profesional de Electrónica de la Universidad Ricardo Palma. Ha sido Director de la Escuela Profesional de Electrónica, jefe del Laboratorio de Sistemas Digitales, jefe de la Oficina de Bienes y Servicios de la Facultad de Ingeniería, miembro de la Escuela Académico Profesional de Electrónica y Director Universitario de la Oficina Central de Informática y Cómputo de la Universidad Ricardo Palma.

Victor Manuel Cruz Orneta, Universidad Ricardo Palma, Lima - Perú.

Víctor Manuel Cruz Ornetta es Profesor Principal de la Universidad Ricardo Palma y de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú, Doctor en Ciencias Ambientales. Profesor Principal, Facultad de Ingeniería, Universidad Ricardo Palma, Lima, Perú y Profesor Principal, Facultad de Ingeniería Electrónica y Eléctrica, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú

Julio César Gonzalez Prado, Universidad Ricardo Palma, Lima - Perú.

Ingeniero electrónico por la Universidad Nacional de Ingeniería maestro en Ciencias de la Electrónica con mención en Control y Automatización por la universidad nacional del callao. Maestro en docencia superior por la Universidad Ricardo Palma. Estudios concluidos de doctorado en Ingeniería Eléctrica por la universidad nacional del callao. Docente de la Universidad Ricardo palma de la carrera de Ingeniería Electrónica e Ingeniería Mecatrónica. Áreas de interés: sistemas digitales y microelectrónica

Milton Marcelo Peña Calero, Universidad Ricardo Palma, Lima - Perú.

Estudiante del 7mo ciclo de la carrera de Ingeniería Electrónica de la Universidad Ricardo Palma

Published

2024-12-31

How to Cite

Ubillus Gonzales, J. P., Cruz Orneta, V. M., Gonzalez Prado, J. C., & Peña Calero, M. M. (2024). Teaching of AM modulation using a state-of-the-art oscilloscope and spectrum analyzer. Engineering Profiles, 21(22), 77–100. https://doi.org/10.31381/perfilesingenieria.v21i22.6952