Cartas desde Tomayquichua. Relación epistolar de los pintores Ricardo Flórez y Felipe Cossío del Pomar

Authors

  • Pablo Sebastián Lozano

DOI:

https://doi.org/10.31381/illapa.v0i12.1917

Abstract

Con el artículo se da noticia de la relación epistolar que mantuvieron los pintores Ricardo Flórez y Felipe Cossío, ya al final de sus vidas. En ella se muestran aspectos desconocidos de cada uno, así como sus opiniones sobre la manera de entender el arte y el panorama pictórico contemporáneo. Dicha correspondencia es un documento autobiográfico de gran valor histórico-artístico, pues profundiza en la figura de estos dos artistas –muy poco estudiados– que, a pesar de tener trayectorias vitales tan dispares, acabaron por compartir un mismo destino: un cierto extrañamiento de las corrientes y producción artística del Perú que les tocó vivir.

Palabras clave: Relación epistolar, Ricardo Flórez, Felipe Cossío, arte abstracto, producción artística, Perú.

 

Abstract

The article is an account of the epistolary relationship sustained by painters Ricardo Flórez and Felipe Cossío, towards the end of their lives. This relationship reveals unknown aspects of each character as well as their opinions regarding the concept of art and the contemporary pictorial panorama. Such correspondence is an autobiographical document of great historical-artistic value since it deepens in the figure of these two artists –not greatly studied– who, in spite of having such different life paths, ended up sharing a same destiny: a sort of bewilderment regarding the artistic trends and production of the Peru they lived in. 

Keywords: Ricardo Flórez, Felipe Cossío, epistolary relationship, abstract art, artistic production, Peru.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-02-20

How to Cite

Sebastián Lozano, P. (2019). Cartas desde Tomayquichua. Relación epistolar de los pintores Ricardo Flórez y Felipe Cossío del Pomar. Illapa Mana Tukukuq, (12), 38–48. https://doi.org/10.31381/illapa.v0i12.1917

Issue

Section

Arte

Most read articles by the same author(s)