The last Mayans: a reflection on ethnography and photography

Authors

  • Andrés Medina Hernández Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.31381/pluriversidad.v0i6.3634

Keywords:

Mayans, Lacandons, nationalism, photography, ethnography

Abstract

The discovery of the Bonampak wall paintings in the Lacandon Jungle, in the 40s of the last century, caused great commotion in the anthropological, artistic and governmental sectors, as it brought up several disturbing questions, both about this ancient Mesoamerican civilization and in relation with the Lacandon population living around it. Astonishment, curiosity and the eagerness to clarify numerous questions raised are condensed, in some way, in the photographic work of Gertrude Duby, which we refer to as a perspective that combines the photographic technique with an ethnographic look typical of her time.

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Author Biography

Andrés Medina Hernández, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctorado en Antropología, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Investigador Titular del Instituto de Investigaciones Antropológicas de la UNAM. Docente de la Escuela Nacional de Antropología e Historia y de los posgrados del IIA de la UNAM. Sus principales líneas de investigación comprenden la etnografía de México, la etnografía de Chiapas y la historia de la antropología Algunas de sus publicaciones son: La antropología mexicana y el indigenismo: una mirada personal. En las cuatro esquinas, en el centro. Etnografía de la cosmovisión mesoamericana, Recuentos y figuraciones. Ensayos de antropología mexicana, Tenejapa, familia y tradición en un pueblo tzeltal, Chiapas.

Published

2021-02-06

How to Cite

Medina Hernández, A. (2021). The last Mayans: a reflection on ethnography and photography. PLURIVERSIDAD, (6), 105–120. https://doi.org/10.31381/pluriversidad.v0i6.3634

Issue

Section

Original Papers