Reflections on the topic of the angel of the home in Adelaida, a character in Fabla salvaje (1923)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.06

Keywords:

César Vallejo, angel of the home, gender role, female character, identity

Abstract

César Vallejo is one of the most representative figures of Peruvian literature and his works have been approached from different perspectives that have been debated until today. Thus, the novel Fabla salvaje, despite its short length, is a complex text that has been read mainly as a representation of identity conflict, dementia or masculinity. In view of this predominance, we consider that an approach to the female character in the novel is necessary in order to generate a reading that dialogues with other aesthetic proposals close to the work. In this sense, the present work will dialogue with the nineteenth­century cliché of the «angel of the home», which is present in pictorial and literary art and which constitutes a stereotype of the role of women in society. The aim is to recognise the differences and similarities in the conformation of this cliché in Adelaide and Lucia, characters in Fabla salvaje and Aves sin nido, respectively.

References

Bermúdez, I. C. (2008). El ángel del hogar: una aplicación de la semántica liberal a las mujeres en el siglo xix andino. Historia y Espacio, 4(30). https://doi.org/10.25100/hye.v4i30.1671

Cantero, M. A. (2007). De «perfecta casada» a «ángel del hogar» o la construcción del arquetipo femenino en el xix. Tonos. Revista Electrónica de Estudios Filosóficos, (14). https://www.um.es/tonosdigital/znum14/secciones/estudios¬2¬casada.htm

Ferreira, C. (2020). En torno a Fabla salvaje de César Vallejo. En C. Vallejo, Fabla salvaje (pp. vii-xv). Fondo Editorial de la Universidad Ricardo Palma.

García, M. L. (2008). Lo inadmisible y retazos fantásticos en la narrativa vallejiana. ConNotas. Revista de Crítica y Teoría Literaria, 6(11), 199¬210. https://connotas.unison.mx/index.php/critlit/article/view/173

León, Fray L. de. (2003). La perfecta casada. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc0p0w9

Matto de Turner, C. (1994). Aves sin nido. Biblioteca Ayacucho.

Mazzotti, J. A. (2021). Fabla salvaje o el «otro yo» de la peruanidad. El Jardín de los Poetas, 7(13), 189¬207. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/eljardindelospoetas/article/view/5777

Medina, S. (2013). El otro o la presencia del miedo: una aproximación al tema del doble en Fabla salvaje de César Vallejo. Espergesia, 1(1), 45¬53.

Muñoz¬Díaz, J. (2021). Entre lo gótico y lo pedagógico: la crisis de la masculinidad del cholo en Fabla salvaje. Archivo Vallejo, 4(8), 59¬82. https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v4n8.5222

Peluffo, A. (2004). Bajo las alas del ángel de caridad: indigenismo y beneficencia en el Perú republicano. Revista Iberoamericana, 70(206), 103¬115. http://dx.doi.org/10.5195/reviberoamer.2004.5586

Torres¬Pou, J. (1990). Clorinda Matto de Turner y el ángel del hogar. Revista Hispánica Moderna, 43(1), 3¬15. http://www.jstor.org/stable/30203235

Valenzuela, J. (2022). Subjetividad y animalidad en Fabla salvaje de César Vallejo. Anales de Literatura Hispanoamericana, 51, 149¬157. https://doi.org/10.5209/alhi.85131

Vallejo, C. (2020 [1923]). Fabla salvaje [edición facsimilar]. Fondo Editorial de la Universidad Ricardo Palma.

Published

2023-11-30

How to Cite

Cordero San Martin, G. I. (2023). Reflections on the topic of the angel of the home in Adelaida, a character in Fabla salvaje (1923). Archivo Vallejo, 7(13), 119–134. https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.06

Issue

Section

Fabla salvaje (1923-2023): one hundred years after its publication