Education in Hospital Classrooms: Learning Through Projects
DOI:
https://doi.org/10.31381/perfiles_ingenieria.v12i12.823Keywords:
Hospital Classrooms, Technology, Projects, IllnessAbstract
Hospital Classrooms are specific school units within hospitals, with the main objective of meeting the academic and teaching activities of the hospitalized students. At the same time, these activities prevent and avoid possible educational gap that the student may suffer caused by an extended stay in a hospital. Hospital Classrooms, because of their circumstances, are located in the same hospital and there, not always, in spite of the availability of facilities and adequate resources, the Technology subject can be teached. Therefore, students of Secondary that suffer a longterm illness are not obligated to make the project of technology in their reference centers.
This paper presents the learning of technology subjects in hospital classrooms through the implementation of projects. To reach that, there have been pilot experiences with students of the Secondary Master of the University of Valencia and with children ill of cancer at the premises of the Association of Parents of Children with Cancer of Valencia (in Spanish, ASPANION).
Downloads
References
Chorques, V. (2013). Desarrollo de un producto de informática inclusivo y adaptado a alumnado con discapacidades en extremidades superiores usando Lego Mindstorms. (Trabajo Final de Máster de Profesor de Educación Secundaria en la Especialidad de Informática y Sistemas Electrónicos, Universitat de València, España).
Guillén, M. & Mejía, A. (2002). Actuaciones educativas en Aulas Hospitalarias. Atención escolar a niños enfermos. Madrid: Narcea.
Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación del Sistema Educativo (LOGSE). Boletín Oficial del Estado, 4 de octubre de 1990, núm. 238, p. 28927-28942. España.
Ley 13/1982, de 7 de abril, de Integración Social de los Minusválidos. Boletín Oficial del Estado, 30 de abril de 1982, núm. 103, p. 11106-11112. España.
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE). Boletín Oficial del Estado, 4 de Mayo de 2006, núm. 106, p. 17158-17207. España.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de Diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE). Boletín Oficial del Estado, 10 de Diciembre de 2013, núm. 295, p. 97858-97921. España.
Lieutenant, C. (2006). La evolución de las escuelas hospitalarias. Un camino por recorrer. Aulas Hospitalarias. Reflexiones de la VIII Jornada sobre pedagogía hospitalaria. Santiago de Chile: Fundación Carolina Labra Riquelme.
Lizasoáin, O. (2011). Pedagogía Hospitalaria. Compendio de una década. Logroño: Siníndice.
Martínez, M. (2013). Proyecto de Tecnología utilizando Lego Mindstorms, con aplicación en talleres para discapacitados. (Trabajo Final de Máster de Profesor de Educación Secundaria en la especialidad Tecnología y Procesos Industriales, Universitat de València, España).
Martínez, M., Lifante, Y., Martos, J., Chorques, V. (2013). Repositorio Institucional de la Universitat de València RODERIC. (En línea): Taller Expociencia 2012 robot-pintor. Recurso multimedia de la grabación del taller robot-pintor. (Acceso: abril 2015). Recuperado de http://roderic. uv.es/handle/10550/30001
Martos Torres, J. Fuentes-Bargues, J.L., Asensio Ramón, P., Romeo Pérez, V., Martínez Delgado, P., Lifante Gil, Y. (2014a). Repositorio Institucional de la Universitat de València RODERIC (En línea): Proyecto de Tecnología Robot-pintor con Lego Midstorms en Aspanion Día 1. (Acceso: abril 2015). Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/39695.
Martos Torres, J. Fuentes-Bargues, J.L., Asensio Ramón, P., Romeo Pérez, V., Martínez Delgado, P., Lifante Gil, Y. (2014b). Repositorio Institucional de la Universitat de València RODERIC (En línea): Proyecto de Tecnología Robot-pintor con Lego Midstorms en Aspanion Día 2. (Acceso: Abril 2015). Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/39693.
Serrano, J.L. & Prendes, M.P. (2014). “TIC para la mejora educativa en Aulas Hospitalarias”. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 45, 23-36.
Violant, V., Molina, M.C. & Pastor, C. (2011). Pedagogía hospitalaria. Bases para la atención integral. Barcelona: Laertes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Yolanda Lifante Gil, José Luis Fuentes Bargues, Julio Martos Torres, Patricia Asensio Ramón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
In the event that the manuscript is approved for its next publication, the authors retain the copyright and assign to the journal the right of publication, edition, reproduction, distribution, exhibition and communication in the country of origin, as well as in the abroad, through print and electronic media in different databases. Therefore, it is established that after the publication of the articles, the authors may make other types of independent or additional agreements for the non-exclusive dissemination of the version of the article published in this journal (publication in books or institutional repositories), provided that it is explicitly indicated that the work has been published for the first time in this journal.
To record this procedure, the author must complete the following forms: