Education in Hospital Classrooms: Learning Through Projects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31381/perfiles_ingenieria.v12i12.823

Keywords:

Hospital Classrooms, Technology, Projects, Illness

Abstract

Hospital Classrooms are specific school units within hospitals, with the main objective of meeting the academic and teaching activities of the hospitalized students. At the same time, these activities prevent and avoid possible educational gap that the student may suffer caused by an extended stay in a hospital. Hospital Classrooms, because of their circumstances, are located in the same hospital and there, not always, in spite of the availability of facilities and adequate resources, the Technology subject can be teached. Therefore, students of Secondary that suffer a longterm illness are not obligated to make the project of technology in their reference centers.

This paper presents the learning of technology subjects in hospital classrooms through the implementation of projects. To reach that, there have been pilot experiences with students of the Secondary Master of the University of Valencia and with children ill of cancer at the premises of the Association of Parents of Children with Cancer of Valencia (in Spanish, ASPANION).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yolanda Lifante Gil, Universitat de València, España.

PhD in Pedagogy. Architect. University of Valencia. Department of Chemical Engineering.

José Luis Fuentes Bargues, Universitat Politécnica de Valéncia, España.

PhD in Industrial Engineering. Technical Architect. Polytechnic University of Valencia. Department of Engineering Projects.

Julio Martos Torres, Universitat de València, España.

PhD in Electronics Engineering. University of Valencia. Department of Electronic Engineering.

Patricia Asensio Ramón, Universitat de Valéncia, España.

Graduate in Pedagogy. University of Valencia. Department of Comparative Education and History of Education.

References

Chorques, V. (2013). Desarrollo de un producto de informática inclusivo y adaptado a alumnado con discapacidades en extremidades superiores usando Lego Mindstorms. (Trabajo Final de Máster de Profesor de Educación Secundaria en la Especialidad de Informática y Sistemas Electrónicos, Universitat de València, España).

Guillén, M. & Mejía, A. (2002). Actuaciones educativas en Aulas Hospitalarias. Atención escolar a niños enfermos. Madrid: Narcea.

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación del Sistema Educativo (LOGSE). Boletín Oficial del Estado, 4 de octubre de 1990, núm. 238, p. 28927-28942. España.

Ley 13/1982, de 7 de abril, de Integración Social de los Minusválidos. Boletín Oficial del Estado, 30 de abril de 1982, núm. 103, p. 11106-11112. España.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE). Boletín Oficial del Estado, 4 de Mayo de 2006, núm. 106, p. 17158-17207. España.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de Diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE). Boletín Oficial del Estado, 10 de Diciembre de 2013, núm. 295, p. 97858-97921. España.

Lieutenant, C. (2006). La evolución de las escuelas hospitalarias. Un camino por recorrer. Aulas Hospitalarias. Reflexiones de la VIII Jornada sobre pedagogía hospitalaria. Santiago de Chile: Fundación Carolina Labra Riquelme.

Lizasoáin, O. (2011). Pedagogía Hospitalaria. Compendio de una década. Logroño: Siníndice.

Martínez, M. (2013). Proyecto de Tecnología utilizando Lego Mindstorms, con aplicación en talleres para discapacitados. (Trabajo Final de Máster de Profesor de Educación Secundaria en la especialidad Tecnología y Procesos Industriales, Universitat de València, España).

Martínez, M., Lifante, Y., Martos, J., Chorques, V. (2013). Repositorio Institucional de la Universitat de València RODERIC. (En línea): Taller Expociencia 2012 robot-pintor. Recurso multimedia de la grabación del taller robot-pintor. (Acceso: abril 2015). Recuperado de http://roderic. uv.es/handle/10550/30001

Martos Torres, J. Fuentes-Bargues, J.L., Asensio Ramón, P., Romeo Pérez, V., Martínez Delgado, P., Lifante Gil, Y. (2014a). Repositorio Institucional de la Universitat de València RODERIC (En línea): Proyecto de Tecnología Robot-pintor con Lego Midstorms en Aspanion Día 1. (Acceso: abril 2015). Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/39695.

Martos Torres, J. Fuentes-Bargues, J.L., Asensio Ramón, P., Romeo Pérez, V., Martínez Delgado, P., Lifante Gil, Y. (2014b). Repositorio Institucional de la Universitat de València RODERIC (En línea): Proyecto de Tecnología Robot-pintor con Lego Midstorms en Aspanion Día 2. (Acceso: Abril 2015). Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/39693.

Serrano, J.L. & Prendes, M.P. (2014). “TIC para la mejora educativa en Aulas Hospitalarias”. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 45, 23-36.

Violant, V., Molina, M.C. & Pastor, C. (2011). Pedagogía hospitalaria. Bases para la atención integral. Barcelona: Laertes.

Published

2017-08-29

How to Cite

Lifante Gil, Y., Fuentes Bargues, J. L. ., Martos Torres, J., & Asensio Ramón, P. (2017). Education in Hospital Classrooms: Learning Through Projects. Engineering Profiles, 12(12), 181–190. https://doi.org/10.31381/perfiles_ingenieria.v12i12.823

Issue

Section

Educación de las Ingenierías