Social criticism and memory in the poetry of María Mercedes Carranza
DOI:
https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v5n9.5230Keywords:
María Mercedes Carranza, Colombian literature, memory, poetryAbstract
This article will analyze poems from the books Vainas y otros poemas (1972), Tengo miedo (1983) and El canto de las moscas (versión de los acontecimientos) (1998), by the Colombian author María Mercedes Carranza (1945-2003), in order to establish the two main threads in her poetry: the purification of language and social criticism. We understand the first as an abandonment of the previous language and style, poetry of tinsel, for a poetry that returns to the word the possibility of meaning, a return to the colloquial and everyday that reflects the national reality. Therefore, the poet dares to say everything that has been ignored and, through her verses, exposes the corruption and violence that afflict Colombia.
References
Araujo, H. (1984). Algunas post-nadaístas. Revista Iberoamericana, 50(128-129), 821-837. https://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/view/3965/4133
Carranza, M. M. (1984). Poesía post-nadaísta. Revista Iberoamericana, 50(128-129), 799-819. https://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/view/3964/4132
Carranza, M. M. (1990). La poesía en la hora de los asesinos. Revista Casa Silva, (3), 6-8.
Carranza, M. M. (2004). Antología. Universidad Externado de Colombia. https://www.uexternado.edu.co/wp-content/uploads/2017/01/6-antologia-MariaMercedesCarranza.pdf
Carranza, M. M. (2013). Poesía reunida & 19 poemas en su nombre. Letra a Letra.
Carranza, M. M. (2014). Su poesía y 7 ensayos sobre su obra. Tomo II. Instituto Caro y Cuervo.
Carranza, M. M. (s. f.). El canto de las moscas (versión de los acontecimientos). Arango Editores. https://babel.banrepcultural.org/digital/collection/p17054coll10/id/2830/
Navia, C. (2005). María Mercedes Carranza, su lucidez pesimista. Poligramas, (22), 11-20. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/2904/Rev. Poligramas%2CNo.22-2004-p.11-20.pdf
Restrepo, B. (2015). ¿Desde cuándo zumban las moscas en los versos de María Mercedes Carranza? Boletín Cultural y Bibliográfico, 49(88), 195-200. https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/boletin_cultural/article/view/ 7468/7846
Rivero, M. (s. f.). Parte de guerra. En M. M. Carranza, El canto de las moscas (versión de los acontecimientos) (pp. 9-10). Arango Editores.
Yepes, E. (2011). Regiones en vías de extinción: El canto de las moscas de María Mercedes Carranza. Lingüística y Literatura, (61), 107-127. https://revistas.udea.edu.co/index.php/lyl/article/view/13301/11912
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Karen Lucero Basauri Mata
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los contenidos publicados en la revista están bajo una licencia CC-BY 4.0, la cual permite:
- Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
- Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución. Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.