Legal humanism in the representation of the subjects of law in Fabla salvaje y Escalas by César Vallejo: a century after its publication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.09

Keywords:

César Vallejo, Fabla salvaje, Escalas, legal humanism, subjects of law, utopia

Abstract

From a systematic, hermeneutic and comparative method of analysis, this study aims to identify the process of dehumanisation in Fabla salvaje y Escalas, by César Vallejo. The author, with a peculiar narrative and poetic lyric, inaugurates and exhibits his narrative vein in a critical, dramatic, oniric, enigmatic and ironic way, and at the same time alerts us to the dangers, challenges and hopes that save us from this decomposition in which the subjects of law are immersed. On the one hand, the stories approach the recesses of the Andean experience and cosmovision until they explode in absurdity; and, on the other, they delve into the cosmopolitanism that the city of Lima seductively offers, as if preparing the author for what was to come later in Europe. In this way, he configures a subject of law based on the juridical humanism that characterises the Vallejian universe. The centenary of the publication of the aforementioned works is a good occasion to highlight the validity of the author’s humanist and utopian message.

References

Aguilar, G. (2009). Episodios cosmopolitas en la cultura argentina. Santiago Arcos Editor.

Cassou, J. (1969). Recuerdo de Vallejo. Visión del Perú, (4), 13-14.

De Man, P. (2000). La ideología estética. Altaya.

Delgado, J. (2020, 29 de diciembre). 100 años que César Vallejo escribió un poema para celebrar la independencia de Trujillo. Blog Negroka. La voz al servicio de la cultura. https://negroka946603438.wordpress.com/2020/12/29/100-anos-que-cesarvallejo-escribio-un-poema-para-celebrar-la-independecia-detrujillo/

Di Benedetto, M. (2020). Vallejo y el cine: la renovación de la ficción indigenista en Escalas. Cuadernos del CILHA, (32), 15-47. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/article/view/2307

Espejo, J. (1965). César Vallejo: itinerario del hombre, 1892-1923. Librería Editorial J. Mejía Baca.

Franco, J. (1984). César Vallejo. La dialéctica de la poesía y el silencio. Editorial Sudamericana.

Galeano, E. (1989). El libro de los abrazos. Siglo XXI.

González Vigil, R. (2008). Vallejo y el triunfo del amor. Martín. Revista de Artes y Letras, (18-19), 49-53.

Guzmán, J. (2000). Tahuashando: lectura mestiza de César Vallejo. LOM Ediciones.

Hopkins, E. (2020). Fabla modernista en Fabla salvaje de César Vallejo. Lejana. Revista Crítica de Narrativa Breve, (13), 140-148. https://doi.org/10.24029/lejana.2020.13.438

Labrador, G. (2009). Letras arrebatadas. Poesía y química en la transición española. Devenir.

Larrea, J. (1957). César Vallejo o Hispanoamérica en la cruz de su razón. Universidad Nacional de Córdova.

Leal, F. (2015). «Quise entonces fumar». El opio en César Vallejo y Pablo Neruda: rutas asiáticas de experimentación. Aisthesis, (58), 59-80. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-71812015000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en

Mariátegui, J. C. (1957). 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. Biblioteca Amauta.

Mattalía, S. (1988). Escalas melografiadas: Vallejo y el vanguardismo narrativo. Cuadernos Hispanoamericanos, (454-455), 329-343. https://www.cervantesvirtual.com/obra/escalas-melografiadasvallejo-y-el-vanguardismo-narrativo/

Mazzotti, J. A. (2021). Fabla salvaje o el «otro yo» de la peruanidad. El Jardín de los Poetas. Revista de Teoría y Crítica de Poesía Latinoamericana, 7(13), 189-207. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/eljardindelospoetas/article/view/5777

Niemeyer, K. (2004). Subway de los sueños, alucinamiento, libro abierto. La novela vanguardista hispanoamericana. Iberoamericana Editorial Vervuert.

Olascoaga, J. F. (2009). El mundo andino en la obra de César Vallejo [Tesis de doctorado, Texas Tech University]. http://hdl.handle.net/2346/13113

Orrego, A. (1989). Mi encuentro con César Vallejo. Tercer Mundo Editores.

Rama, Á. (2008). Medio siglo de narrativa latinoamericana (19221972). En La novela en América Latina. Panoramas 1920-1980 (pp. 135-276). Universidad Alberto Hurtado.

Ricoeur, P. (2006). La vida: un relato en busca de narrador. Traducción del francés de José Luis Pastoriza Rozas. Ágora, 25(2), 9-22. https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/1316/Ricoeur.pdf?sequence=1

Rodríguez, P. (1984). Sobre el indigenismo en César Vallejo. Revista Iberoamericana, 50(127), 429-444. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1984.3910

Vallejo, C. (1967). Novelas y cuentos completos. Francisco Moncloa Editores.

Vallejo, C. (1999). Teatro completo. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Vallejo, C. (2002). Ensayos y reportajes completos. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Vallejo, C. (2013). Poesía completa. Introducción, edición y notas de Ricardo González Vigil. Ediciones Copé.

Vasconcelos, D. F. (2019, 27 de febrero). Comentarios sobre la película La teta asustada. Sociedad Peruana de Psicoanálisis. https://spp.com.pe/comentarios-sobre-la-pelicula-la-teta-asustada/

Velazco, N. C. (2018). Ya va a venir el día, ponte el alma. El humanismo jurídico-político y el paradigma de justicia en la obra de César Vallejo. Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos; Fondo Editorial Universitario de la Universidad Nacional de Trujillo.

Whitman, W. (1999). Hojas de hierba. Espasa.

Yurkievich, S. (1970). Fundadores de la nueva poesía latinoamericana. Seix Barral.

Published

2023-11-30

How to Cite

Velazco Lévano, N. C. (2023). Legal humanism in the representation of the subjects of law in Fabla salvaje y Escalas by César Vallejo: a century after its publication. Archivo Vallejo, 7(13), 179–210. https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.09

Issue

Section

Fabla salvaje (1923-2023): one hundred years after its publication