Being a mother, detesting the rose: a transgressive vision of femininity in Blanca Varela’s Valses y otras falsas confesiones (1972)
DOI:
https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.11Keywords:
Blanca Varela, motherhood, rose, transgress, femininityAbstract
This article proposes to study the link between the representation of motherhood and the demystification of the rose as constitutive processes of the transgressive vision of femininity in Blanca Varela’s collection of poems Valses y otras falsas confesiones (1972). To this end, the autobiographical experience of motherhood as an event that transforms Varela’s conception, language and poetic voice from this collection of poems onwards is taken as a starting point. From this experiential framework, we analyse the poems in which the theme of motherhood and childhood is addressed, as well as those in which the rose appears, as paradigmatic examples of the evolution of a demystifying poetics that violates the classical poetic conventions surrounding the feminine. By way of conclusion, the connection between the maternal and floral symbols as motifs used by the poetic voice to transgress and broaden poetic representations of women is ratified.
References
Alonso, Á. (2013). La rosa en la poesía de amor del siglo xv. Creneida, (1), 30-46. https://core.ac.uk/download/pdf/60900005.pdf
Borsò, V. (1998). La poesía del eco en la escritura de los años 80: Blanca Varela, Giovanna Pollarolo y Carmen Ollé. En K. Kohut, J. Morales y S. V. Rose (eds.), Literatura peruana hoy: crisis y creación (pp. 196-217). Vervuert Verlag; Iberoamericana.
Cirlot, J. E. (1992). Diccionario de símbolos. Editorial Labor.
Coaguila, J. [entrevistador] (2016, 17 de agosto). Entrevista a Blanca Varela: «‘La poesía es una sola»’. Vallejo and Company. https://www.vallejoandcompany.com/entrevista-a-blanca-varela-lapoesia-es-una-sola-por-j/
Escartín, M. (1996). Diccionario de símbolos literarios. Promociones y Publicaciones Universitarias.
Fernández, C. (2012). Casa, cuerpo. La poesía de Blanca Varela frente al espejo. Universidad San Ignacio de Loyola.
Forgues, R. [entrevistador] (1991). Palabra viva: las poetas se desnudan. Librería Studium Ediciones.
Kristal, E. [entrevistador] (2016, 21 de agosto). Entrevista con Blanca Varela. Vallejo and Company. https://www.vallejoandcompany.com/entrevista-con-blanca-varela-por-efrain-kristal/
Muñoz, O. (2007). Sigiloso desvelo. La poesía de Blanca Varela. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
O’Hara, E. [entrevistador] (1984). El recuerdo del recuerdo: conversación con Blanca Varela. Revista Peruana de Cultura, (2), 14-15.
Reisz, S. (1998). «Escritura femenina» y estrategias de auto-representación en la «nueva» poesía peruana. En K. Kohut, J. Morales y S. V. Rose (eds.), Literatura peruana hoy: crisis y creación (pp. 218-233). Vervuert Verlag; Iberoamericana.
Suárez, M. (2012). Trillar lo invisible: poesía y pintura en la obra de Blanca Varela. Universidad Veracruzana.
Stein, G. (1957). Lectures in America. Beacon Press.
Valero, E. M. (2006). «El mundo iluminado y yo despierta»: la poética material de Blanca Varela desde los años 80. Ómnibus, 3(12). https://www.omni-bus.com/n12/varela.html
Varela, B. (2001). Donde todo termina abre las alas: poesía reunida (1949-2000). Prólogo de A. Castañón y epílogo de A. Gamoneda. Galaxia Gutenberg.
Vich, C. (2007). «Este prado negro de fuego abandonado»: dimensiones de la maternidad en la poesía de Blanca Varela. En M. Dreyfus y R. Silva-Santisteban (eds.), Nadie sabe mis cosas. Reflexiones en torno a la poesía de Blanca Varela (pp. 243-260). Fondo Editorial del Congreso de la República.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adriana Bermejo Lozano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los contenidos publicados en la revista están bajo una licencia CC-BY 4.0, la cual permite:
- Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
- Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución. Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.