Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.13

Keywords:

Venezuela, cinema, music, theatres, silent

Abstract

Never was a film projected in absolute silence. Several musical acoustics were incorporated, at the beginning or in the middle of the screening —we ignore with what effective level of connection—, to the film show that was completely surrounded by noises from outside and inside the auditorium. At the same time, the projections made up of various films were inserted in variety programmes including ballets, comedy acts, attractions and others. The music would have the function —in Burch’s words— of combating the contamination of diegetic silence, caused by uncontrolled noises coming from outside, by the swaying of the audience in the hall, conversations, etc., replacing it with an organised sound space, a sort of «red thread stretched between the film and the spectator», in the words of Marcel L’Herbier. This work aims to initiate the practice, from the perspective of film history, of compiling the musicians and musical practices that took place in Venezuela during the years of silent cinema.

References

Adorno, T. y Eisler, H. (1981). El cine y la música. Editorial Fundamentos.

Arrom, J. J. (1971). Presencia del negro en la poesía folklórica americana. En Certidumbre de América: estudios de letras, folklore y cultura (pp. 122-153). Gredos.

Belmonte, A. (2007, 7 de abril). Los pianistas en el cine mudo. Pasión Silente. http://pasionsilente.blogspot.com/2007/04/los-pianistasen-el-cine-mudo.html

Bendahán, D. (1990). Siete músicos venezolanos. Cuadernos Lagoven.

Bernardini, A. (2001). Cinema italiano delle origini: gli ambulanti. La Cineteca del Friuli.

Christie, I. (2001). Early phonograph culture an moving pictures. En R. Abel y R. Altman (eds.), The sounds of early cinema (pp. 3-12). Indiana University Press.

Colón, C., Infante, F. y Lombardo, M. (1997). Historia y teoría de la música en el cine: presencias afectivas. Alfar.

Chion, M. (1985). Les chiens de faïence. Protée, 13(2), 7-11.

Chion, M. (1997). La música en el cine. Paidós.

Del Cerro, Y. y Cruz, M. A. (2010). Algunos apuntes sobre la historia de la salud y educación médica venezolana. Contribuciones a las ciencias sociales, (2010-11). https://econpapers.repec.org/article/ervcoccss/y_3a2010_3ai_3a2010-11_3a20.htm

Díez, E. (2003). Historia social del cine en España. Fundamentos.

I Falcó, J. L. (1995). Parámetros para el análisis de la banda sonora musical cinematográfica. D’Art, (21), 169-186. http://usuarios.lycos.es/compositores/material2.html

Iglesias, P. (2007). De las tablas al celuloide: trasvases discursivos del teatro al cine primitivo y al cine clásico de Hollywood. Fundamentos.

Marx, H. (1988) ¡Harpo habla! Editorial Montesinos.

Matos, M. (1968). Historia de la música en el Zulia. Tipografía Cervantes.

Nava, C. (1940). Centuria cultural del Zulia. Editorial Elite.

Sandoval, J. (1997). El vitascopio: primer espectáculo cinematográfico de Venezuela. En T. Hernández (coord.), Panorama histórico del cine en Venezuela (pp. 151-178). Fundación Cinemática Nacional.

Sueiro, Y. (2007). Inicios de la exhibición cinematográfica en Caracas, 1895-1905. Fondo Editorial de Humanidades y Educación de la Universidad Central de Venezuela.

Seguin, J. C. y Sueiro, Y. (2023, 27 de agosto [última actualización]). El cinematógrafo Lumière de Giuseppe Filippi (Teatro Caracas, 26 de febrero-10 de marzo de 1889). Le Grimh. Groupe de Réflexion sur l’image Dans le Monde Hispanique. https://grimh.org/index.php?option=com_content&view=article&id=10975:18961906-ville-caracas&catid=60&Itemid=717&lang=es

Van Praag Hermanos (eds.) (1906). Directorio anual de Caracas y La Guaira 1906.

Wagner, V. (1927). Scoring a Motion Picture. Transactions of Society of Motion Picture Engineers, 10(25), 40-43.

Wierzbicki, J. E. (2008). Film Music: A History. Taylor and Francis.

Published

2023-11-30

How to Cite

Sueiro Villanueva, Y. (2023). Melodies of cinema: the royal pre-Talkie film performances in Caracas, 1899-1930. Archivo Vallejo, 7(13), 289–320. https://doi.org/10.59885/archivoVallejo.2024.v7n13.13