Engagement and academic procrastination among students of a university in Metropolitan Lima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.v1n1.04

Keywords:

academic commitment, procrastination, University students

Abstract

The objective of the work is to establish the relationship between academic commitment and procrastination in the students at a public university. For the bibliographic review, articles from journals indexed in different databases were selected. The sample was non-probabilistic and was made up of a total of 311 students, between 18 and 24 years old, 93 males and 218 females. The scales UWES-S-9, Schaufeli’s academic commitment, and Busko’s academic procrastination were used. The two scales were adapted to the Peruvian context. The results obtained allowed us to corroborate the significant negative relationship between both variables with the Spearman correlation coefficient (rho=. -611, p=.00), which indicates that the greater the commitment, the less academic procrastination.

References

Aguilar, D. (2021). Engagement académico y procrastinación en estudiantes de radiología de una universidad privada de Lima [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/70258

Álvarez, Ó. (2010). Procrastinación general y académica en una muestra de estudiantes de secundaria de Lima Metropolitana. Persona, (13), 159-177.

Aspeé, J., González, J. y Herrera, Y. (2021). Relación funcional entre procrastinación académica y compromiso en estudiantes de educación superior: una propuesta de análisis. Perspectiva educacional, 60(1), 4-22. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/1116

Brooks, R., Brooks, S. y Goldstein, S. (2012). The Power of Mindset: Nurturing Engagement, Motivation, and Resilience in Students. En Christenson, S., Reschly, A. y Wylie, C. (Eds.), Handbook of research on students’ engagement (pp. 541-562). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2018-7_26

Busko, D. A. (1998). Causes and consequences of perfectionism and procrastination [Thesis of Master, University of Guelph]. https://hdl.handle.net/10214/20169

Cahuana, D. (2022). Gestión del tiempo y compromiso académico en estudiantes de psicología de una universidad privada de Juliaca. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 14(2), 57-68. https://doi.org/10.17162/rccs.v14i2.1656

Chan, L. (2011). Procrastinación académica como predictor en el rendimiento académico en jóvenes de educación superior. Temática Psicológica, 7(1), 53-62.

Domínguez, S. (2017). Prevalencia de procrastinación académica en estudiantes universitarios de Lima metropolitana. Revista Psicológica, 7(1), 81-95.

Dominguez, S., Villegas, G. y Centeno, Sh. (2014). Procrastinación académica: validación de una escala en una muestra de estudiantes de una universidad privada. Liberabit, 20(2), 293-304. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272014000200010

Domínguez, S. (2016). Datos normativos de la Escala de Procrastinación Académica en estudiantes de psicología de Lima. Evaluar, 16(1), 1-11.

Domínguez-Lara, S. A., Sánchez-Villena, A. R. y Fernández-Arata, M. (2020). Propiedades psicométricas de la UWES-9S en estudiantes universitarios peruanos. Acta Colombiana de Psicología, 23(2), 7-39. https://doi.org/10.14718/ACP.2020.23.2.2

Ellis, A. y Knaus, W. (2002). Overcoming Procrastination. New American Library.

Garzón, A. y Gil, J. (2017). El papel de la procrastinación académica como factor de deserción universitaria. Revista Complutense de Educación, 28(1), 307-324.

Kline, P. (1995). The Handbook of Psychological Testing. Routledge.

Likert, R. (1932). A technique for measurement of attitudes. Archives of Psychologist, (140), 5-55.

Molina, H. (2000). Establecimiento de metas, comportamiento y desempeño. Estudios gerenciales, 16(75), 1-12.

Moreta-Herrera, R., Durán-Rodríguez, T. y Villegas-Villacrés, N. (2018). Regulación Emocional y Rendimiento como predictores de la Procrastinación Académica en estudiantes universitarios. Revista de Psicología y Educación, 13(2), 155-166. https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.166

Salanova, M. y Schaufeli, W. (2004). El engagement de los empleados: un reto emergente para la dirección de recursos humanos. Estudios financieros, 261, 1-30.

Salanova, M. y Schaufeli, W. (2009). El engagement en el trabajo. Alianza Editorial.

Schaufeli, W. y Bakker, A. (2003). Escala Utrecht de Engagement en el trabajo.

Schaufeli, W. y Bakker, A. (2004). Utrecht Work Engagement Scale. Utrecht University.

Sánchez, H. y Reyes, C. (2021). Metodología y Diseños en la Investigación Científica (6.a ed.). Imprenta Gráfica Ancash.

Torres, I. (2019). Diferencias en engagement académico según el sexo en estudiantes que trabajan en una universidad privada de Lima [Tesis de licenciatura, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/handle/usil/9667

Published

2022-12-23

How to Cite

Quiroz, M. T. (2022). Engagement and academic procrastination among students of a university in Metropolitan Lima. Ciencia Y Psique, 1(1), 81–96. https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.v1n1.04

Issue

Section

Research Article