Kusikuy Program and the development of self-esteem through digital media in Psychology students of a Peruvian university in 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.v1n1.05

Keywords:

self-esteem, college students, Peruvian students, itself, social, familiar

Abstract

The increased deterioration of mental health because of the COVID-19 pandemic reveals a problem that afflicts the population in general and students in particular. Therefore, it is necessary to undertake research that can mitigate the adverse effects of the pandemic on mental health, especially in Psychology students, which is why the following question was raised: Does the Kusikuy program influence the development of selfesteem through digital media in a Peruvian university? For this purpose, it has been considered that positive assessment (high self-esteem) is a protective factor for mental health, which is important to develop, especially in future psychologists, who will be mental health professionals. The study had a sample of 96 university students, who underwent a measurement before (pretest) and after (posttest) the application of the Kusikuy program. The results were obtained through the McNemar statistician and it was concluded that the level of self-esteem development of the students of a Peruvian university presents statistical differences in the pretest and posttest; that is, the Kusikuy program does influence the improvement of self-esteem.

References

Avellaneda, A. (2020). Autoestima en estudiantes universitarios de un asentamiento humano de Reque, Chiclayo, 2020 [Tesis de licenciatura, Universidad Católica los Ángeles de Chimbote].

Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist Association, 44, 1175-1184. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.9.1175

Bustinza, S., Angulo, L., Calderon, K. y Flores, D. (2017). Autoestima en la formación profesional de los estudiantes universitarios. Revista de Investigaciones de la Escuela de Posgrado de la UNA PUNO, 6(2), 179-188. https://doi.org/10.26788/riepg.v6i2.97

Chacón, M. (2020, junio 5). Salud mental de los estudiantes, una víctima del aislamiento. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/vida/educacion/como-esta-la-salud-mental-de-los-estudiantesdurante-el-aislamiento-503892

Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. W. H. Freeman & Company.

Gonzalez, G. B. (2018). Relación entre autoestima y funcionalidad familiar en los adolescentes de secundaria de la Institución Educativa Santa Rosa de América, Puente Piedra-2017 [Tesis de licenciatura, Universidad de Ciencias y Humanidades]. https://repositorio.uch.edu.pe/xmlui/handle/20.500.12872/255

González, I., Pérez, O. y Piñeda, J. (2018). La familia en la potenciación de la autoestima en los hijos e hijas. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/11/familia-auto estima-hijos.html

González-Arratia, N., Serrano, J. y Valdez, J. (2003). Autoestima en jóvenes universitarios. Ciencia Ergo Sum, 10(2), 173-179. https:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=10410206

Hernández-Peña, H., Aguirre-Martínez, G., Estay-Sepúlveda, J. G., Lagomarsino-Montoya, M., Mansilla-Sepúlveda, J. y Ganga-Contreras, F. (2020). La era digital comprendida desde la Psicología humanista. Revista Costarricense de Psicología, 39(1), 35-53.

Madrid, K. (2021). Programa «Súbete a mi auto» en la autoestima de estudiantes universitarios de la Escuela Profesional Ingeniería Civil Lircay Huancavelica 2019 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Huancavelica]. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/3981

Muñoz, D. E. y Ramos, E. Y. (2021). Habilidades sociales y autoestima en estudiantes universitarios del primer ciclo de Psicología de una universidad privada Lima-Norte 2019-2 [Tesis de licenciatura, Universidad Privada del Norte]. https://hdl.handle.net/11537/28029

Nuñez, M., Clark, Y., Velarde, C., Esparza, I., Muñoz, S. y Parada, M. (2019). Autoestima y satisfacción con la vida en estudiantes universitarios de México, Bolivia y España. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(4), 104-115. https://www.redalyc.org/journal/279/27961579009/html/

Pfuyo, R. (2021). Autoestima según Coopersmith y rendimiento académico - Covid-19 en estudiantes Epime - Untels. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 9(3), 269-282. https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v9.2989

Quispe, Y. (2019). Funcionamiento Familiar y Autoestima en Estudiantes del Sexto Grado de Primaria de la Institución Educativa N° 50627 San Francisco de Asís de Tambo Bamba Cotabambas-Apurímac 2019. [Tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/37873

Roca, E. (2013). Autoestima Sana: Una visión actual, basada en la investigación (2.a ed.). ACDE Ediciones.

Rodríguez, A. y Palacios, B. (2022). Autoestima en estudiantes de la carrera de Psicopedagogía de la Universidad Nacional de Chimborazo [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/9083

Romero, Á. D. y Giniebra, R. (2022). Funcionalidad familiar y autoestima en adolescentes durante la pandemia por COVID-19: Family functionality and self-esteem in adolescents during the COVID-19 pandemic. Revista PSIDIAL: Psicología y Diálogo de Saberes, 1(1).

Rosenberg, M. J. (1960). A Structural Theory of Attitude Dynamics. Public Opinion Quarterly, 24(2), 319-340. https://doi.org/10.1086/266951

Ruiz-Mosquera, A., Vázquez-Fernández, M. y Barrera-Algarín, E. (2021). Intervención con Jóvenes NiNi en Centros de Inserción Socio Laboral: Mejora de la Autoestima y el Miedo a la Evaluación Negativa. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 10(1), 167-180. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.1.010

Siqueira, C., Simon, R. y Russo, M. (2014). Telepsicología en Brasil - Desafíos y Nuevas Perspectivas. En Grande, E., Cuerpo y Subjetividad (pp. 94-95). Asociación Argentina de Salud Mental. https://doi.org/10.13140/2.1.3103.6806

Sucasaca, E. (2019). Relación entre funcionamiento familiar y autoestima de los niños de 5 años de la Institución Educativa Inicial N° 270 Independencia de la ciudad de Puno, año 2019 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional del Altiplano]. https://repositorio.unap.edu.pe/handle/20.500.14082/11858

Torres, Y., Durán, R., Alemán, J. y Reyes, A. (2021). Autoestima, medición antes y durante la pandemia. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, 10(8), 1-14. https://doi.org/10.51896/caribe/BBEJ4568

Yarlequé, L., Javier, L. y Monroe, D. (2002). Aprendizaje y educación. Universidad Nacional del Centro del Perú.

Published

2022-12-23

How to Cite

Alva, L. J., Nestares Huaroc, R. C., & Paucar Mollehuara, M. D. (2022). Kusikuy Program and the development of self-esteem through digital media in Psychology students of a Peruvian university in 2022. Ciencia Y Psique, 1(1), 97–121. https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.v1n1.05

Issue

Section

Research Article