Analysis of interdependence between low self-esteem, family imbalance and stress among secondary students in Lima considering the sex variable
DOI:
https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.2023.v2n3.01Keywords:
low self-esteem, family imbalance, stress, secondary students, interdependence, gender, statistic analysisAbstract
The present quantitative study examines the interdependence between three indicators of maladjusted psychosocial behavior: low self-esteem, family maladjustment and stress in a sample of 1102 secondary students from Lima (Peru) considering the sex variable. The results indicate statistically significant differences between men and women in the three indicators of psychosocial behavior we have studied, highlighting that they remain within a range level considered normal for both, men and women. The correlation analysis reveals moderate associations between stress and low self-esteem (ρ = 0.684) and between stress and family maladjustment (ρ = 0.573). Multiple linear regression models, separated by gender, suggest that family maladjustment has a significant influence in predicting stress and low self-esteem among women (R squared = 0.546 and 0.572) and men (R squared = 0.523 and 0.535). Additionally, this study highlights the importance of family maladjustment as a predictor of low self-esteem and stress in secondary students, as it highlights significant variations in the strength of this relationship according to sex in all regression models. These findings highlight the need to address the promotion of mental health in secondary students, respecting the differences in family maladjustment as an influential factor in the presence of stress and low self-esteem.
References
Amador, J. D. (2021). Entorno familiar y deserción escolar: el caso Facultad de Trabajo Social de la Universidad de Colima, México. Cuadernos de Trabajo Social, 34(1), 139.
Carmona, C. A. (2021). Desajustes entre las percepciones familiares y docentes sobre la implicación parental. Un estudio etnográfico en la educación secundaria obligatoria. Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi, 26(2), 1-22. http://dx.doi.org/10.6035/recerca.5750
Castro, R. (2023). Nivel de estrés académico en la población estudiantil del Colegio Técnico Profesional de Heredia durante el curso lectivo 2022 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Costa Rica]. Repositorio Académico Institucional de la Universidad Nacional de Costa Rica. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/25791
De los Santos Villalobos, N. J. (2019). Estrés académico en los estudiantes del 4to año de secundaria del Colegio Trilce Maranga, del distrito de San Miguel-periodo 2018 [Tesis de grado, Universidad Inca Garcilaso de la Vega]. Repositorio Institucional de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega. http://intra.uigv.edu.pe/handle/20.500.11818/4214
Depaula, P. D., & Azzollini, S. C. (2019). Predictores culturales de la efectividad decisoria: estudio experimental con cascos azules argentinos. Revista de Psicología, 37(1), 53-97. https://dx.doi.org/10.18800/psico.201901.003
Ferrando, P. J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 18-33. https://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1137.pdf
Guadalupe, C., León, J., Rodríguez, J., & Vargas, S. (2017). Estado de la educación en el Perú. Análisis y perspectivas de la educación básica. Grupo de Análisis para el Desarrollo (Grade). http://www.grade.org.pe/forge/descargas/Estado%20de%20la%20educaci%C3%B3n%20en%20el%20Per%C3%BA.pdf
Jerez, M. (2022). Relación entre los niveles de autoestima y estrés académico en estudiantes universitarios de la ciudad de Ambato. [Proyecto de investigación previo a la obtención del título de Psicóloga Clínica, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio Pucesa. https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/3477
Karam, J., Parra, C., Urrego, G., & Castillo, C. (2019). Estrés en el colegio. Dos variables para reflexionar. Tesis Psicológica, 14(1), 30- 46. https://doi.org/10.37511/tesis.v14n1a2
Linero, R. (2019). Funciones ejecutivas, funcionalidad familiar y desajuste conductual relacionado con la cognición social en estudiantes en situación de Bullying [Trabajo de grado, Universidad de la Costa]. Repositorio CUC. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/5884/Funciones%20ejecutivas%2c%20funcionalidad%20familiar%20y%20desajuste%20conductual%20relacionado%20con%20la%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Luna Santos, J. L. (2019). Correlación entre el estrés académico y el rendimiento de los estudiantes del quinto año de secundaria del colegio Salesiano Don Bosco de Arequipa, 2018. [Tesis, de maestría, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. Repositorio UNSA. https://repositorio.unsa.edu.pe/bitstreams/aaa2d158-2c0a-4277-8f51-ad64cf75f013/download
Martínez, R. M., Tuya, L. C., Martínez, M., Pérez, A., Cánovas, A. M. (2009). El coeficiente de correlación de los rangos de Spearman caracterización. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 8(2), 1-19. https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/1531/1326
Martínez-Vicente, M., & Valiente-Barroso, C. (2020). Ajuste personal y conductas disruptivas en alumnado de primaria. Actualidades en Psicología, 34(129), 71-89. https://dx.doi.org/10.15517/ap.v34i129.37013
Mondragón, M. A. (2014). Uso de la correlación de Spearman en un estudio de intervención en fisioterapia. Movimiento Científico, 8(1), 98-104. https://doi.org/10.33881/2011-7191.mct.08111
Muñoz, K. M., Ordinola, C. M., & Herrera, Y. I. (2021). Calidad de vida y autoestima en mujeres en etapa de menopausia, Jazán, Perú. Revista Científica UNTRM: Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2), 14-20. https://doi.org/10.25127/rcsh.20214.707
Muñoz, X., & Andrade, J. (2022). Guía de recursos psicológicos para gestionar crisis emocionales en niños de 8 a 10 años de edad; destinada a padres de familia [Trabajo de grado, Universidad del Azuay]. Repositorio Institucional de la Universidad del Azuay. https://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/12407
Naranjo, M. L. (2009). Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de éste en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 171-190. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.511
Panesso, K., & Arango, M. J. (2017). La autoestima, proceso humano. Revista Electrónica Psyconex, 9(14), 1-9. https://revistas.udea.edu.co/index.php/Psyconex/article/view/328507
Pasesku, R., Landacay, T. M., & Santillán, Z. (2021).Maltrato y autoestima de adolescentes Awajún de Chipe Cuzu, región Amazonas, Perú, 2021. Revista Científica UNTRM. Ciencias Sociales y Humanidades, 4(3), 17-22. https://doi.org/10.25127/rcsh.20214.785
Pérez, H. (2019). Autoestima, teorías y su relación con el éxito personal. Alternativas en Psicología, (41), 22-32. https://www.alternativas.me/attachments/article/190/2.%20Autoestima,%20teor%C3%ADas%20y%20su%20relaci%C3%B3n%20con%20el%20%C3%A9xito%20personal.pdf
Rivas-Ruiz, R., Moreno-Palacios, J., & Talavera, J. O. (2013). Investigación clínica XVI. Diferencias de medianas con la U de Mann-Whitney. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 51(4), 414-419. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457745490011
Ruiz Cárdenas, C. T., Jiménez Flores, J., García Méndez, M., Flores Herrera, L. M., & Trejo Márquez, H. D. (2020). Factores del ambiente familiar predictores de depresión en adolescentes escolares: análisis por sexo. Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social, 6(1), 104-122. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.6.1.2020.197.104-122
Ruiz Vásquez, E. (2021). Indicadores de comportamiento psicosocial y resiliencia en adolescentes con antecedentes de vida en calle [Tesis de licenciatura, Universidad Ricardo Palma]. Repositorio Institucional URP. https://repositorio.urp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14138/3961/PSIC-T030_09500411_T%20%20%20RUIZ%20V%c3%81SQUEZ%20EMILIO%20JAVIER.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sánchez Carlessi, H. (2022). Salud mental, salud psicológica y desajustes del comportamiento. Ciencia y Psique. Revista del Instituto de Investigación en Salud Mental, 1(1), 13-29. https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.v1n1.01
Sánchez Carlessi, H., Matos, P., & Reyes, C. (2023). Comportamientos psicosociales desajustados y su incidencia en la propensión a la conducta violenta en escolares adolescentes de Lima y Callao. Ciencia y Psique. Revista del Instituto de Investigación en Salud Mental, 2(2), 13-38. https://revistas.urp.edu.pe/index.php/cienciaypsique/article/view/5778
Sánchez Turcios, R. A. (2015). Prueba de Wilcoxon-Mann-Whitney: mitos y realidades. Revista Mexicana de Endocrinología, Metabolismo y Nutrición, 2(1), 18-21. https://www.revistadeendocrinologia.com/abstract.php?id=44
Sandoval, C. (2019). Desajuste del comportamiento psicosocial en estudiantes del IV y V ciclos de educación primaria en una institución educativa estatal, Lambayeque durante agosto-diciembre 2018 [Tesis de licenciatura, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. Repositorio de Tesis USAT. https://tesis.usat.edu.pe/handle/20.500.12423/1826
Tacca, D. R., Cuarez, R., & Quispe, R. (2020). Habilidades sociales, autoconcepto y autoestima en adolescentes peruanos de educación secundaria. International Journal of Sociology of Education, 9(3), 293-324. https://doi.org/10.17583/rise.2020.5186
Torres, J. L., & Ayala, R. E. (2022). El estrés académico y su relación en la calidad de vida de estudiantes de un colegio residentado del Perú. Revista Científica Cuidado y Salud Pública, 2(2), 63-68. https://www.cuidadoysaludpublica.org.pe/index.php/cuidadoysaludpublica/article/view/55
Tupac, L. (2022). Estilos de afrontamiento al estrés y desajuste del comportamiento psicosocial pos pandemia en adolescentes de una Institución Educativa 2022 [Tesis de maestría, Universidad Peruana Los Andes]. Repositorio Institucional de la Universidad Peruana Los Andes. https://repositorio.upla.edu.pe/handle/20.500.12848/5560
Valdés, K., González-Tovar, J., Hernández, A., & Sánchez, L. (2020). Regulación emocional, autocuidado y burnout en psicólogos clínicos ante el trabajo en casa por confinamiento debido al COVID-19. Revista Colombiana de Salud Ocupacional, 10(1), e–6430. https://doi.org/10.18041/2322-634X/rcso.1.2020.6430
Vilà Baños, R., Torrado-Fonseca, M., & Reguant Alvarez, M. (2019). Anàlisi de regressió lineal múltiple amb SPSS: un exemple pràctic. Revista d’Innovació I Recerca En Educació, 12(2), 1-10. https://doi.org/10.1344/reire2019.12.222704
Zamora-Marin, A. M., & Leiva-Colos, F. V. (2022). Estrés académico y autoestima en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana en contexto COVID-19 durante el año 2021. Academo. Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 9(2), 127-138. https://doi.org/10.30545/academo.2022.jul-dic.2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ciencia y Psique
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.