Violence and Mental Health: Analysis of Four Empirical Studies in Lima’s Population

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.2024.v3n5.01

Keywords:

violence, mental health, sociodemographic variables, maladaptive psychosocial behavior

Abstract

This study reviews four empirical investigations on violent behavior and its relationship with sociodemographic variables and maladaptive behaviors in Lima’s population, conducted between 2020 and 2024 by the Mental Health Research Institute of Ricardo Palma University. Key aspects of each study were analyzed, including the title, author, type and design, sample, variables, specific hypotheses, statistical methods used, and results obtained.

The primary tool for analysis and comparison was the Propensity for Violent Behavior Scale, applied to samples of adolescent and adult students from Lima and Callao, including both males and females. The results revealed a distinctive distribution in measuring the propensity for violence, showing a left-skewed trend with few significant differences between genders and educational levels.

A notable finding was the link between bullying and violence, indicating that groups prone to such aggression exhibited medium-to-high levels of violence, highlighting the importance of addressing bullying to prevent its escalation. Additionally, a moderate correlation was found between the propensity for violence and variables such as stress, distrust, incivility, resentment, intolerance, and bullying. This suggests that high levels of these maladaptive behaviors can increase the likelihood of violent tendencies.

References

Arias-Rivera, S., & García, V. H. (2020). Theoretical framework and explanatory factors for child-to-parent violence. A scoping review. Anales de Psicología, 36(2), 220-231. https://doi.org/10.6018/analesps.338881

Bernardes, T. (2013). ¿Por qué los hombres presentan un comportamiento más agresivo que las mujeres?: Por una antropología evolutiva del comportamiento agresivo. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 37(1), 93-111. https://doi.org/10.5209/rev_NOMA.2013.v37.n1.42561

Briceño-León, R. (2007). Sociología de la violencia en América Latina. Flacso.

Diario Oficial El Peruano (26 de noviembre de 2023). El 35.6% de mujeres ha sido víctima de violencia familiar. https://www.elperuano.pe/noticia/228821-el-356-de-mujeres-ha-sido-victima-de-violenciafamiliar

Domènech, M., & Íñiguez, L. (2002). La construcción social de la violencia. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 1(2), 1-10. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n2.54

Espinosa, C. (2019). Cinco premisas sociológicas sobre la violencia. Sociológica, 34(97), 329-350.

Esteban, A. N. P., Contreras, C. C. T., Rodríguez, S. P. O., Aldana, M. S. C. de, Bueno, L. M. D., & Silva, B. A. del P. N. de. (2020). Bullying in adolescents: role, type of violence and determinants. Revista da Escola de Enfermagem, 54, 1-9. https://doi.org/10.1590/S1980-220X2019026003625

Fabián-Arias, E., Vilcas-Baldeon, L., & Alberto-Bueno, Y. (2020). Factores de riesgo que influyen en la violencia contra la mujer de parte del cónyuge en la sierra central del Perú. Espacios, 41(22), 251-267. https://www.revistaespacios.com/a20v41n22/a20v41n22p17.pdf

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2011). Violencia escolar en América Latina y el Caribe: Superficie y fondo. https://www.unicef.org/costarica/sites/unicef.org.costarica/files/2020-02/cr_pub_Violencia_escolar_America_Latina_y_Caribe.pdf

Garmendia, F. (2016). La violencia en el Perú 2015. Anales de la Facultad de Medicina, 77(2), 153-161. https://doi.org/10.15381/ANALES.V77I2.11838

González-Grandón, X., Chao Rebolledo, C., Patiño Domínguez, H. (2021). El juego en la educación: una vía para el desarrollo del bienestar socioemocional en contextos de violencia. Revista latinoamericana de estudios educativos, 51(2), 233-269. https://doi.org/10.48102/RLEE.2021.51.2.375

Instituto de Estudios Peruanos & Oxfam. (2022). I Encuesta nacional de percepción de desigualdades 2022. https://iep.org.pe/wpcontent/uploads/2022/07/I-Encuesta-nacional-de-percepcion-dedesigualdades-ENADES-2022-v2.pdf

Instituto de Estudios Peruanos & Oxfam. (2024). II Encuesta nacional de percepción de desigualdades (ENADES 2024). https://iep.org.pe/wp-content/uploads/2024/07/Oxfam-IEP.-ENADES-2024.-II-Encuesta-nacional-de-percepcion-de-desigualdades-versionactualizada.pdf

Magna, A., Castellano-Arroyo, M., & Sánchez-Castellano, C. (2022). Violencia hacia las mujeres: ¿es igual en todos los rangos de edad? Revista de Investigación y Educación en Ciencias de la Salud (RIECS), 7(1), 91-96. https://doi.org/10.37536/RIECS.2022.7.1.310

Marrugo, N., Chinchilla, C., & Morales, H. (2020). La violencia escolar, los manuales de convivencia y la protección integral del niño, niña y adolescente. Revista Cedotic, 5(1), 120-156. https://doi.org/10.15648/CEDOTIC.1.2020.2550

Martínez, D. (2011). Reformulación de la teoría del desarrollo moral de Kohlberg realizada por Habermas. Persona y Sociedad, 25(2), 11- 35. https://doi.org/10.53689/PYS.V25I2.212

Montoya, V. (2006). Teorías de la Violencia Humana. Razón y Palabra, (53). https://www.redalyc.org/pdf/1995/199520728015.pdf

Mori, J. L. C. (2012). Una revisión psicológica a las teorías de la agresividad. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 15(1), 80-93. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/30905

Muñoz, C. (2023). Influencia de la violencia escolar en el desarrollo de aprendizajes: análisis desde la teoría del aprendizaje social de Bandura. Revista de Inclusión Educativa y Diversidad (RIED), 1(1), 15-31. https://doi.org/10.5281/zenodo.10679988

Núñez, B. (2020). Bienestar social, Satisfacción de la vida y Características personales de violencia. Revista Especializada en Ciencias de la Salud, 23(1-2), 22-30. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=102377

Organización Panamericana de la Salud. (2024). Prevención de la violencia. https://www.paho.org/es/temas/prevencion-violencia

Portocarrero, G. (1989). La sociología frente a la violencia. Debates en Sociología, (15), 197-112. https://doi.org/10.18800/debatesensociologia.198901.011

Prieto, G., & Delgado, A. R. (2010). Fiabilidad y validez. Papeles del Psicólogo, 31(1), 67-74.

Reyes, C., Sánchez, H., & Matos, P. (2023). Indicadores de salud mental asociados con la propensión a la conducta violenta en la población de adultos de Lima. Ciencia y Psique, 2(3), 67-100. https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.2023.v2n3.03

Sánchez, H. (2022). Salud mental, salud psicológica y desajustes del comportamiento. Ciencia y Psique, 1(1), 13-29. https://doi.org/10.59885/CIENCIAYPSIQUE.V1N1.01

Sánchez, H., & Palacios, R. (2024). Comparative study of indicators of maladjusted psychosocial behavior among high school students with higher and lower propensity to bullying behavior: Estudio comparativo de indicadores del comportamiento psicosocial desajustado entre estudiantes de secundaria con mayor y menor propensión a la conducta de bullying. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 23(4), 100-107. https://doi.org/10.25176/RFMH.v23i4.6391

Sánchez, H., Matos, P., & Reyes, C. (2023). Comportamientos psicosociales desajustados y su incidencia en la propensión a la conducta violenta en escolares adolescentes de Lima y Callao. Ciencia y Psique, 2(2), 13-38. https://doi.org/10.59885/CIENCIAYPSIQUE.2023.V2N2.01

Sánchez, H., Oliver, E., & Reyes, C. (1995). Perfil diagnóstico del desajuste del comportamiento Psicosocial como indicador de salud mental en adolescentes de Lima. Revista IIPSI, 1(1), 11-34.

Sánchez, H., Reyes, C., Matos, P., & Núñez, A. (2022). Construcción y validación de una Escala de Propensión a la Conducta Violenta (EPCV). Scientia, 24(24), 167-193. https://doi.org/10.31381/SCIENTIA.V24I24.5493

Sánchez, H., Reyes, C., Matos, P., Mejía, K., & Núñez, A. (2020). Comportamientos psicosociales desajustados, como indicadores de salud mental de la población peruana, en el contexto de la presencia del COVID-19. En H. Sánchez & K. Mejía (Eds.), Investigaciones en salud mental en condiciones de pandemia por el COVID-19 (pp. 13-40). Universidad Ricardo Palma. https://hdl.handle.net/20.500.14138/3311

Schober, P., & Schwarte, L. A. (2018). Correlation coefficients: Appropriate use and interpretation. Anesthesia & Analgesia, 126(5), 1763-1768. https://doi.org/10.1213/ANE.0000000000002864

Smith, E., Muñoz, A., Matos, M., & Alcalá, J. (2020). Autocontrol, el antídoto contra la violencia en el deporte. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 15(3), 135-139. http://ddfv.ufv.es/handle/10641/2624

Sobrido-Prieto, M., & Rumbo-Prieto, J. M. (2018). The systematic review: Plurality of approaches and methodologies. Enfermería Clínica, 28(6), 387-393. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.08.008

Published

2024-12-04

How to Cite

Sánchez Carlessi, H. H., Palacios Gil, R. R., & Reyes Romero, C. A. (2024). Violence and Mental Health: Analysis of Four Empirical Studies in Lima’s Population. Ciencia Y Psique, 3(5), 15–39. https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.2024.v3n5.01

Issue

Section

Research Article