Systematic review of theses (2017-2024) on moral judgment based on Kohlberg’s proposal
DOI:
https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.2024.v3n5.04Keywords:
moral judgment, moral dilemma, Kohlberg’s theory, systematic review, thesisAbstract
This study aims to identify the problems, types of research, samples and results reported in theses on moral judgment based on Kohlberg’s theory, published in the National Registry of Research Works (Renati) between 2017 and 2024. The research is documentary and based on a systematic review, the Renati database has been used and examines the variables moral judgment and Kohlberg’s theory. Under that framework, 29 potential studies were identified between 2016 and 2019, and ten of them were deeply analyzed. Regarding the methodology, the most used instruments were the DIT and the SROM, both aligned with Kohlberg’s theoretical proposal, and moral dilemmas were used as a strategy for the development of moral judgment. The findings highlight an interest in applying this theory at the primary, secondary and higher education levels, as well as among teachers and principals of educational institutions. Finally, the studies reveal the interest in measuring the level of development of moral judgment in different groups in order to have a better understanding of their decisions regarding dilemmas related to compliance with norms.
References
Baldwin, A. L. (1969). Cognitive Theory. En D. A. Goslin, (Ed.), Handbook of Socialization Theory and Research. Rand McNally.
Barra, E. (1987). El desarrollo moral: una introducción a la teoría de Kohlberg Revista Latinoamericana de Psicología, 19(1), 7-18. https://www.redalyc.org/pdf/805/80519101.pdf
Barreto, P. (2018). Estudio comparativo del juicio moral de los estudiantes del primer y tercer ciclo de la Facultad de Ingeniería Civil de una universidad pública [Tesis de maestría, Universidad Peruana Cayetana Heredia]. Repositorio institucional UPCH. https://repositorio.upch.edu.pe/handle/20.500.12866/4373
Basinger, K. S., & Gibbs, J. C. (1987). Validation of the Sociomoral Reflection Objective Measure-Short Form. Psychological Reports, 61(1), 139-146. https://doi.org/10.2466/pr0.1987.61.1.139
Basinger, K. S., Gibbs, J. C., & Fuller, D. (1995). Context and the measurement of moral judgment. International Journal of Behavioral Development, 18(3), 537-556. https://doi.org/10.1177/016502549501800309
Castro, I. (2021). Relación entre dogmatismo, religiosidad y juicio moral en estudiantes de psicología de una universidad privada de Lima Metropolitana [Tesis de maestría, Universidad Peruana Cayetana Heredia]. Repositorio institucional UPCH. https://repositorio.upch.edu.pe/handle/20.500.12866/9581
Coronado, J. (2017). Plan de acción «Yo Puedo» en la autonomía de los estudiantes del segundo grado de primaria, Institución Educativa «Fernando Belaunde Terry» [Tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio digital institucional UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/14778
Durand, Y. (2022). La discusión grupal de dilemas morales para el fortalecimiento del juicio moral de estudiantes en formación profesional de la EESPP La Salle y docentes en ejercicio de la EBR de la UGEL Urubamba, Cusco - 2022 [Tesis doctoral, Universidad Andina del Cusco]. Repositorio digital UAndina. https://repositorio.uandina.edu.pe/handle/20.500.12557/6293
Flores, H. (2022). Modelo de gestión de recursos humanos para desarrollar el juicio moral en los directores de educación básica regular de instituciones educativas estatales de Huancayo [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio institucional USIL. https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/45b83054-474d-4d6d-94c3-4e4e31b8f52f
Gibbs, J. C., Arnold, K. D., Morgan, R. L., Schwartz, E. S., Gavaghan, M. P., & Tappan, M. B. (1984). Construction and validation of a multiple-choice measure of moral reasoning. Child Development, 55(2), 527-536.
Grimaldo, M. (2002). Adaptación del Cuestionario de Reflexión Socio Moral (SROM) de Gibbs & Widaman. Universidad de San Martín de Porres.
Hermosilla, B & Ramírez, J. (2017). Acción tutorial y su relación con el desarrollo socio-afectivo de los estudiantes del VI ciclo de educación secundaria en la institución educativa Francisco Bolognesi n.o 64005, Pucallpa - 2016 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Ucayali]. Repositorio institucional UNU. http://repositorio.unu.edu.pe/handle/UNU/3618
Huanccollucho, N. (2017). Juicio moral en mujeres recluidas en el penal de Qenqoro de la ciudad de Cusco, 2017 [Tesis de Licenciatura, Universidad Andina del Cusco]. Repositorio digital UAndina. https://repositorio.uandina.edu.pe/handle/20.500.12557/3807
Kohlberg, L. (1992). Psicología del desarrollo moral. Desclee de Brouwer.
Meza, P. & Olazo, M. (2024).Diseño y validación del programa PROEDMO para el desarrollo del juicio moral en estudiantes de secundaria en una institución educativa de Lima [Tesis de licenciatura, Universidad Marcelino Champagnat]. Repositorio UMCH. https://repositorio.umch.edu.pe/handle/20.500.14231/3711
Oporto, M. (2018). Juicio moral en estudiantes universitarios de la Universidad Nacional San Agustín de Arequipa [Tesis de maestría, Universidad Nacional San Agustín]. Repositorio UNSA. https://repositorio.unsa.edu.pe/items/e99c102b-49e3-404c-8881-f43f7fda9171
Piaget, J. (1984). El criterio moral en el niño. Martínez Roca.
Pozo, R. (2022). Desarrollo moral y aporofobia en la docencia de las instituciones educativas secundarias públicas en el distrito de Abancay, 2020 [Tesis doctoral, Universidad Andina del Cusco]. Repositorio digital UAndina. https://repositorio.uandina.edu.pe/handle/20.500.12557/5021
Torres-Fonseca, A. & López-Hernández, D. (2014). Criterios para publicar artículos de revisión sistemática. Revista de Especialidades Médico-Quirúrgicas, 19(3), 393-399. https://www.redalyc.org/pdf/473/47332498021.pdf
Universidad de Navarra. (15 de mayo de 2024). Revisiones sistemáticas: PRISMA 2020: guías oficiales para informar (redactar) una revisión sistemática. https://biblioguias.unav.edu/revisionessistematicas/guias_oficiales
Vigneaux, M. E. (1994). Adaptación de la Prueba Objetiva de Reflexión Sociomoral de John Gibbs y Karen Basinger. Psykhe, 3(2), 175- 184. https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20203
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ciencia y Psique
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.