Approaches to the aesthetic-literary thought of Felipe Buendía in his surrealist fantasy narrative

Authors

Keywords:

50’s generation, Peruvian fantastic narrative, surrealism

Abstract

The purpose of this article is to bring the reader closer to the aesthetic-literary thought of the writer Felipe Buendía (1927-2002) concerning his surrealist fantastic narrative. To this end, it briefly reviews his artistic trajectory as a born creator by reproducing fragments of interviews; and, in addition, it studies his link with the 50’s generation and the literary influences of the time. Buendía is an author very little approached by literary critics and his work has not been widely disseminated, except for his famous story «El baúl», a classic work of the Peruvian fantastic narrative reviewed and included in several anthologies. In this paper, we will approach this narrative, which is conceived under a vital, experiential, metaphysical and, at the same time, critical poetics of reality, in addition to the prominence of the fantastic and literary surrealism.

References

Blog Felipe Buendía (2013, 5 de junio). Biobibliografía básica de Felipe Buendía. https://felipebuendia.blogspot.com/2013/06/bio-bibliografia-basica-de-felipe.html

Bravo, J. A. (1989). Introducción. En J. A. Bravo (comp.), La generación del 50. Antología (pp. V-XVI). Okura Editores.

Buendía, F. (1954). Preceptiva literaria. Idea. Artes y Letras, (22), 10.

Buendía, F. (ed.). (1959). Literatura fantástica. Tomos I, II y III. Selección y notas de Felipe Buendía. Tierra Nueva.

Buendía, F. (1973, 6 de julio). Rodolfo Milla: ¿genio o mixtificador? 7 Días, pp. 42-43.

Felipe Buendía: odio la realidad [Entrevista]. (1983, 17 de mayo). En El Diario, s. n.

González, R. (1991a). [Felipe Buendía]. En El cuento peruano 1942-1958 (pp. 449-450). Selección, prólogo y notas de Ricardo González Vigil. Ediciones Copé.

González, R. (1991b). Prólogo. En El cuento peruano 1942-1958 (pp. 11-27). Selección, prólogo y notas de Ricardo González Vigil. Ediciones Copé.

Gutiérrez, M. (2008). La generación del 50: un mundo dividido. Ediciones Sétimo Ensayo.

Honores, E. (2010). Mundos imposibles. Lo fantástico en la narrativa peruana. Cuerpo de la Metáfora Editores.

La tradición es la mejor alegoría de la cultura [Entrevista]. (1988, 30 de marzo). En La Voz, s. n.

Los genios de Buendía [Entrevista]. (1984, 9 de julio). En Caretas, p. 47.

Mañana presentan libro de F. Buendía [Nota de prensa]. (1984, 4 de julio). En El Comercio, s. n.

Sobre Lima y el surrealismo basa su obra Felipe Buendía [Entrevista]. (1985, 21 de agosto). En El Nacional, s. n.

Tarazona, E. (2005). Accionismo en el Perú (1965-2000). Rastros y fuentes para una primera cronología. Instituto Cultural Peruano Norteamericano.

Valdelomar, A. (2006). Paralelismo subjetivo del genio. En J. Espinoza (comp.), Abraham Valdelomar. Páginas escogidas (pp. 37-38). Fondo Editorial Cultura Peruana.

Wilde, O. (2017). Prefacio de El retrato de Dorian Gray (1891). En J. Rosal y J. Siruela (comps.), El lector decadente (pp. 433-439). Atalanta.

Wuffarden, L. E., Garcia, J., Majluf, N., Villacorta, J. y Trivelli, C. (2004). Enciclopedia temática del Perú. Vol. XV. Arte y arquitectura. El Comercio.

Yo escribo vivencias reales, dice Buendía [Entrevista]. (1984, 29 de agosto). En Marka, s. n.

Published

2023-07-01

How to Cite

Rojas Vargas, A. E. (2023). Approaches to the aesthetic-literary thought of Felipe Buendía in his surrealist fantasy narrative. El Palma De La Juventud, 5(6), 141–163. Retrieved from https://revistas.urp.edu.pe/index.php/El_Palma_de_la_Juventud/article/view/5768