Trilce or the forged instrument

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v5n10.5314

Keywords:

Trilce, modernity, own voice, prison, community, orphanhood

Abstract

César Vallejo’s poetics has often been noted for the singular convergence of a radical exploration of language with a forceful social commitment. Likewise, the author is characterized by formal experimentation, and the complexity of his figures alternate with expressions of orality along with popular and historical references. But, in addition, his poetry embodies the heterogeneous conjunction produced by the impact of modernity and the persistence of the original culture; and, in this sense, it is also example of a critical and aesthetic response of a continent to the trauma of conquest. Although in Los heraldos negros (1919) we can already perceive themes and procedures of this search for his own voice, we believe that his lyrical instrument is finally forged, in all its dimension and transcendence, in Trilce (1922).

References

Adorno, T. W. (2003). Discurso sobre poesía lírica y sociedad. En Notas sobre literatura (pp. 49-67). Akal.

Agamben, G. (2009). Profanaciones. Adriana Hidalgo Editora.

Cornejo, A. (2003). Escribir en el aire. Latinoamericana Editores.

Escobar, A. (1973). Cómo leer a Vallejo. P. L. Villanueva Editor.

Flores, G. y Távara, F. (eds.) (2021). Expediente Vallejo. Proceso penal contra el poeta César Vallejo (3 tomos). Fondo Editorial del Poder Judicial del Perú.

Foffani, E. (2018). Vallejo y el dinero. Formas de la subjetividad en la poesía. Editorial Cátedra Vallejo.

Heidegger, M. (1973). El origen de la obra de arte. En Arte y poesía (pp. 35-123). Fondo de Cultura Económica.

Higgins, J. (1970). Visión del hombre y de la vida en las últimas obras poéticas de César Vallejo. Siglo XXI Editores.

Jitrik, N. (1975). Producción literaria y producción social. Sudamericana.

Lespada, G. (2018). Contra la muerte: Indagación de un motivo en la poesía de César Vallejo. Espergesia, 5(1), 11-23. https://doi.org/10.18050/Rev.Espergesia.v5i1.1807

Lespada, G. (2020). La impronta andina en la poesía de César Vallejo. Zama. Revista del Instituto de Literatura Hispanoamericana, 12(12), 113-122. https://doi.org/10.34096/zama.a12.n12.9619

Vallejo, C. (1973). Regla gramatical. En El arte y la revolución (p. 64). Mosca Azul Editores.

Vallejo, C. (2013). César Vallejo, poesía completa (edición de Ricardo González Vigil). Ediciones Copé.

Published

2022-12-26

How to Cite

Lespada, G. (2022). Trilce or the forged instrument. Archivo Vallejo, 5(10), 73–89. https://doi.org/10.31381/archivoVallejo.v5n10.5314