Psychosocial maladjusted behaviors and their incidence in the propensity to violent behavior in adolescent schoolchildren in Lima and Callao

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.2023.v2n2.01

Keywords:

maladjusted behaviors, propensity, violent conduct, teenagers

Abstract

Empirical study of a substantive and basic nature that seeks to know the level of propensity for violent behavior and its relationship with indicators of maladjusted psychosocial behaviors among the adolescent population of Lima and Callao. There was a definitive sample made up of 1027 secondary school students, aged between fourteen and seventeen years old, from fourteen educational institutions in Lima and Callao.Two instruments were used for data collection: the psychosocial behavior maladjustment inventory for adolescents (INDACPS A-2022), which explores indicators of stress, low self-esteem, jealousy, family maladjustment and incivility. The second instrument was a scale to assess the propensity for violent behavior. Both instruments were submitted to empirical validation of the contents, by judges. The application was carried out in person and was carried out during August and September 2022. The results show causal relationships between most of the maladjusted behaviors studied and the propensity for violent behavior in adolescent in school students from Lima and Callao.

References

Alarcón, M., & Rubio, B. (2010). Estilos de crianza y desajuste del comportamiento psicosocial en adolescentes de 13 a 18 años de edad de la I. E. n.o 11016 «Juan Mejía Baca» del pueblo joven José Olaya [Tesis de licenciatura, Universidad Señor de Sipán]. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/1603/FACULTAD%20DE%20HUMANIDADES.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Albuquerque, A. (2020). Conductas agresivas en los niños de 5 años del nivel inicial [Trabajo académico para optar segunda especialidad, Universidad Nacional de Tumbes]. https://repositorio.untumbes.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12874/1780/Alburqueque%20Coronado%2c%20Am%c3%a9rica.pdf?sequence=1&isAllowed=y

APA Dictionary of Psychology. https://dictionary.apa.org/maladjustment

Armstrong-Carter, E., Siskowski, C., Belkowitz, J., Johnson, C., & Olson, E. (2022). Child and adolescent caregiving for family: Emotional, social, physical, and academic risk and individual differences. Journal of Family Psychology, 36(8), 1407-1417. https://doi.org/10.1037/fam0000969

Ávila, N., & Porras, Y. (2016). Desajuste del comportamiento psicosocial en estudiantes de 1.o de secundaria de instituciones educativas estatales de la ciudad de Pichanaqui-Junín [Tesis de licenciatura, Universidad Peruana Los Andes]. https://repositorio.upla.edu.pe/handle/20.500.12848/154

Bardales, E., & La Serna, D. (2015). Estilos de crianza y desajuste del comportamiento psicosocial en adolescentes de una institución educativa estatal, Chiclayo-2014 [Tesis de licenciatura, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. https://tesis.usat.edu.pe/bitstream/20.500.12423/340/1/TL_BardalesChavezEstefany_LaSernaGanozaDiana.pdf

Barrio de Mendoza, M. (2009). Relación entre los niveles de depresión y niveles de desajuste del comportamiento psicosocial en adolescentes de la Institución Educativa Nacional José María Arguedas del distrito de La Victoria-2008 [Tesis de licenciatura, Universidad Señor de Sipán]. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/2450/PSICOLOGIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bernal, A., & Gonzales, J. (2004). Niveles de desajuste del comportamiento psicosocial en adolescentes de 14 y 18 años de edad de una Institución Educativa Estatal, Pimentel [Tesis de licenciatura, Universidad Señor de Sipán].

Bouquet, G., García-Méndez, M., Díaz-Loving, R., & Rivera-Aragón, S. (2019). Conceptuación y medición de la agresividad: validación de una escala. Revista Colombiana de Psicología, 28(1), 115-130. https://doi.org/10.15446/rcp.v28n1.70184

Curlee, A. S., Tein, J. -Y., White, R. M. B., Carlo, G., Gonzales, N. A., & Knight, G. P. (2022). U. S. Mexican-origin young adults’ mental health relative to interpersonal stressor transitions from childhood to adolescence. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology. https://doi.org/10.1037/cdp0000563

Dorn, L. D., & Beltz, A. M. (2023). Puberty: Foundations, findings, and the future. En L. J. Crockett, G. Carlo & J. E. Schulenberg (Eds.), APA handbook of adolescent and young adult development (pp. 3-19). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000298-001

Dotterer, H. L., Westerman, H. B., Rodgers, E. L., & Hyde, L. W. (2023). The development of externalizing across adolescence and early adulthood. En L. J. Crockett, G. Carlo & J. E. Schulenberg (Eds.), APA handbook of adolescent and young adult development (pp. 525-540). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000298-032

Echeburúa, E. (2018). Violencia y trastornos mentales. Una relación compleja. Ediciones Pirámide.

Estévez, E., Murgui, S., Moreno, D., & Musitu, G. (2007). Estilos de comunicación familiar, actitud hacia la autoridad institucional y conducta violenta del adolescente en la escuela. Psicothema, 19(1), 108-113. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/8604/8468

Gázquez, J., Pérez-Fuentes, C., Molero, M., & Simón, M. (2016). Búsqueda de sensaciones e impulsividad como predictores de la agresión en adolescentes. Psychology, Society & Education, 8(3), 243-255. http://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/article/view/185

Giraldo, R., & González, M. (Eds.). (2009). Violencia familiar. Editorial Universidad del Rosario. https://core.ac.uk/download/pdf/86438105.pdf

Gniewosz, G., Katstaller, M., & Gniewosz, B. (2023). Adolescents’ psychological adjustment during challenging times: The role of mothers’, fathers’, and adolescents’ ratings of parental warmth. Developmental Psychology, 59(1), 112-127. https://doi.org/10.1037/dev0001473

Lapa, V. (2003). Niveles de desajuste del comportamiento psicosocial en adolescentes de una zona urbano marginal de Lima Metropolitana [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Federico Villareal].

Loinaz, I. (2017). Manual de evaluación del riesgo de violencia. Metodología y ámbitos de aplicación. Ediciones Pirámide.

Malamut, S. T., Garandeau, C. F., Badaly, D., Duong, M., & Schwartz, D. (2022). Is aggression associated with biased perceptions of one’s acceptance and rejection in adolescence? Developmental Psychology, 58(5), 963-976. https://doi.org/10.1037/dev0001333

Matos, P., & Sánchez, H. (2022). Expectativas de vida, incertidumbre y desajustes del comportamiento psicosocial como indicadores de salud mental en tres muestras diferenciadas de la población de Lima Metropolitana, en el contexto de la pandemia por COVID-19. Ciencia y Psique, 1(1), 31-66. https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.v1n1.02

Miklikowska, M., Tilton-Weaver, L., & Burk, W. J. (2022). With a little help from my empathic friends: The role of peers in the development of empathy in adolescence. Developmental Psychology, 58(6), 1156-1162. https://doi.org/10.1037/dev0001347

Miles-Novelo, A., Groves, C. L., Anderson, K. B., Pimentel, C. E., Escobedo, G. S. B., Plante, C., Mariano, T. E., & Anderson, C. A. (2022). Further tests of the media violence-aggression link: Replication and extension of the 7 Nations Project with multiple Latinx samples. Psychology of Popular Media, 11(4), 435-442. https://doi.org/10.1037/ppm0000428

Ministerio Público. (2022). Portal web. https://www.gob.pe/institucion/mpfn/buscador?contenido=publicaciones&sheet=1&sort_by=recent

Ministerio de Salud. (2019, 21 de julio). Minsa aprobó las prioridades nacionales de investigación en salud (2019-2023). https://web.ins.gob.pe/es/prensa/noticia/minsa-aprobo-las-prioridades-nacionales-para-promover-la-investigacion-en-salud-2019

Ministerio de Salud & Fondo de las Naciones Unidas para la InfanciaUnicef. (2020). La salud mental de niñas, niños y adolescentes en el contexto de la COVID-19. https://www.unicef.org/peru/media/10616/file/Salud%20menta%20en%20contexto%20COVID19.pdf

Morales, M. (2022, 22 de diciembre). Perú cierra el año escolar con casi 2.500 casos de bullying, la cifra más alta en 9 años. La República. https://data.larepublica.pe/peru-cierra-el-ano-escolar-con-casi-2500-casos-de-bullying-la-cifra-mas-alta-en-9-anos/

Organización Mundial de la Salud. (2022). Informe mundial sobre la violencia y la salud. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/67411/a77102_spa.pdf;jsessionid=E3F325C16828F58451A24E3462FD9DA4?sequence=1

Organización Mundial de la Salud. (2022, 19 de septiembre). Maltrato infantil. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/child-maltreatment

Organización Panamericana de la Salud. (2001). Violencia contra la mujer: un problema de salud pública. Memoria del Primer Seminario Subregional sobre Violencia contra la Mujer, Managua, Nicaragua, 11-14-marzo 1992.

Osgood, D. W., Ragan, D. T., Dole, J. L., & Kreager, D. A. (2022). Similarity of friends versus nonfriends in adolescence: Developmental patterns and ecological influences. Developmental Psychology, 58(7), 1386-1401. https://doi.org/10.1037/dev0001359

Peralta, M. (2008). Bienestar psicológico y desajuste del comportamiento psicosocial en estudiantes de un centro preuniversitario de la universidad César Vallejo-Chimbote [Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo].

Pintor Córdoba, C., Álvarez, I, Barciano, F., Gatica, M. E., De Haro, J., & Fernández, O. (2006). Violencia doméstica contra la mujer: visión desde la adolescencia. Revista Clínica de Medicina de Familia, 1(3), 115-120. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=169617622004

Reyes, C., & Sánchez, H. (1995). Inventario del desajuste del comportamiento psicosocial para niños. Revista IIPSI, 1(1), 89-95.

Reyes, C., & Sánchez, H. (1996). Estudio interconductual sobre el desajuste del comportamiento psicosocial en adolescentes de Lima y Huancavelica. Revista IIPSI, 2(1), 22-30.

Sánchez, H. (1996). Problemas psicosexuales asociados a indicadores de desajuste del comportamiento psicosocial en adolescentes de Lima. Revista del Instituto de Investigaciones de Psicología de la UPRP, 2(1), 46-55.

Sánchez, H., Oliver, E., & Reyes, C. (1995). Perfil diagnóstico del desajuste del comportamiento psicosocial como indicador de salud mental en adolescentes de Lima. Revista IIPSI, 1(1), 11-34.

Sánchez, H., & Reyes, C. (1993a). Comportamiento psicosocial y salud mental en adolescentes de Lima. Revista Tradición, 1, s. p.

Sánchez, H., & Reyes, C. (1993b). Elaboración y validación del inventario de desajuste del comportamiento psicosocial (INDACPS). Revista de Psicología de la UPRP, 5(1-2), 31-51.

Sánchez, H., & Reyes, C. (1996). Conducta creativa y desajuste del comportamiento psicosocial en niños y adolescentes que trabajan. Revista del Instituto de Investigaciones de Psicología de la UPRP, 1(1), 9-21.

Sánchez, H., & Reyes, C. (2015). Metodología y diseños en la investigación científica. Business Support Anneth.

Sánchez, H., Reyes, C., & Matos, P. (2020). Comportamientos psicosociales desajustados, como indicadores de salud mental de la población peruana, en el contexto de la presencia del COVID-19. En H. Sánchez & K. Mejía (Eds.), Investigaciones en salud mental en condiciones de pandemia por el COVID-19 (pp. 13-40). Universidad Ricardo Palma. Vicerrectorado de Investigación.

Sánchez, H., Reyes, C., Matos, P., & Núñez, A. (2022). Construcción y validación de una Escala de Propensión a la Conducta Violenta (EPCV). Scientia, 24(24), 167-193. https://doi.org/10.31381/scientia.v24i24.5493

Sandoval, C. (2018). Desajuste del comportamiento psicosocial en estudiantes del IV y V ciclos de educación primaria en una institución educativa estatal, Lambayeque durante agosto-diciembre 2018 [Tesis de licenciatura, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. https://tesis.usat.edu.pe/bitstream/20.500.12423/1826/1/TL_SandovalValenzuelaCarolain.pdf

Shoshani, A., & Kor, A. (2022). The mental health effects of the COVID-19 pandemic on children and adolescents: Risk and protective factors. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 14(8), 1365-1373. https://doi.org/10.1037/tra0001188

Streit, C., & Davis, A. N. (2022). The longitudinal links between parenting stress, harsh parenting, and adolescents’ social behaviors in Latinx families. Journal of Latinx Psychology, 10(2), 128-139. https://doi.org/10.1037/lat0000203

Velásquez, C. (1998). Desajuste del comportamiento psicosocial del estudiante de la UNMSM. Revista de Investigación en Psicología, 1(2), 167-182. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4843/3910

Yang, J., Li, W., Dong, W., Gao, L., & Wang, X. (2022). The moderating roles of peer pressure and family economic stress in the longitudinal links between adolescent trait anger and cyberbullying perpetration. School Psychology, 38(2), 79-87. https://doi.org/10.1037/spq0000514

Zambrano, C. (2020). Validación de la escala de conducta violenta en la escuela en el contexto ecuatoriano. CienciAmérica. Revista de Divulgación Científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 9(1), 66-80. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7351619.pdf

Published

2022-06-29

How to Cite

Sánchez Carlessi, H. H., Matos Ramírez, P., & Reyes Romero, C. (2022). Psychosocial maladjusted behaviors and their incidence in the propensity to violent behavior in adolescent schoolchildren in Lima and Callao. Ciencia Y Psique, 2(2), 13–38. https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.2023.v2n2.01

Issue

Section

Artículos