Group mindfulness for the control of academic stress in students of a private university in Metropolitan Lima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.2023.v2n3.04

Keywords:

academic stress, mindfulness, university students

Abstract

The third generation of the cognitive-behavioral approach welcomed and incorporated cultural practices that were later adapted, one of them was mindfulness, this technique was adapted in a program format, in a group manner for the purposes of this research, taking the philosophical precedents on awareness. to live in the present, here and now; the awareness of our own body through breathing, meditation and calm; the identification of sensations, thoughts and emotions that generate stress; stretching exercises with variants such as standing, walking, lying down, full attention and also the testimony of the participants about the experience; among other. The variant of doing it in a participatory and group way strengthened the control of academic stress validated by expert judges with a control group of a quasi-experimental nature applied to a sample of university students, having been evaluated in the first instance pre-test and later post-test by administering the Inventory. SISCO of Academic Stress, having obtained results that confirmed the research hypothesis raised with high significant differences p < .001.

References

Acosta, P. (2014). Mindfulness para el mundo: Vivir en el presente sin juzgar. Editora Búho.

Aggs, C., & Bambling, M. (2010). Teaching mindfulness to psychotherapists in clinical practice: The mindful therapy programme. Counselling and Psychotherapy Research, 10(4), 278- 286.

Alvarado, P., Burmester, J. y Soto, M. (2018). Efecto de un programa basado en la atención plena sobre los niveles de estrés académico de estudiantes universitarios. Medicina Naturista, 12(2), 35-39.

Barraza, A. (2005). Características del estrés académico de los alumnos de educación media superior. Investigación Educativa Duranguense, 1(4), 15-20. http://www.upd.edu.mx/PDF/Revistas/InvestigacionEducativaDuranguense4.pdf

Barraza, A. (2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 9(3), 110- 129. https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol9num3/art6vol9no3.pdf

Bonilla, K. y Padilla, Y. (2015). Estudio piloto de un modelo grupal de meditación de atención plena (mindfulness) de manejo de la ansiedad para estudiantes universitarios en Puerto Rico. Revista Puertorriqueña de Psicología, 26(1), 72-87. https://www.redalyc.org/pdf/2332/233245620006.pdf

Cassaretto, M., Vilela, P., y Gamarra, L. (2021). Estrés académico en universitarios peruanos: importancia de las conductas de salud, características sociodemográficas y académicas. Liberabit. Revista Peruana de Psicología, 27(2), e482. http://dx.doi.org/10.24265/liberabit.2021.v27n2.07

De La Fuente, J.; Franco, J. & Mañas, I. (2010). Efectos de un programa de entrenamiento en conciencia plena (mindfulness) en el estado emocional de estudiantes universitarios. Estudios Sobre Educación, 19, 31-52. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/18324/2/ESE19_Art%c3%adculo2.pdf

Goldstein, J. (2020, 12 de setiembre). The four foundations of mindfulness. Lion’s Roar.

Gutiérrez, N., Becerra, J., Martínez, M. y García, M. (2017). Efectos de la meditación sobre el estrés académico en estudiantes de Licenciatura en Fisioterapia. European Scientific Journal, 13(19), 97-107. https://doi.org/10.19044/esj.2017.v13n19p97

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación. (6.a ed.). McGraw-Hill.

Kabat-Zinn, J. (2013). Mindfulness para principiantes. Kairós.

Lazarus, R. y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca.

Pérez, M. y Botella, L. (2006). Conciencia plena (mindfulness) y psicoterapia: Concepto, evaluación y aplicaciones clínicas. Revista de Psicoterapia, 17(66-67), 77-120.

Sánchez, H. y Reyes, C. (2021). Metodología y diseños en la investigación científica. Business Support Aneth.

Selye, H. (1936). A syndrome produced by diverse nocuous agents. Nature, 138, 32.

Selye, H. (1956). The stress of life. McGraw-Hill.

Succar, N. (2014). Mindfulness y calidad del sueño en estudiantes de una Universidad Privada de Lima Metropolitana [Tesis de licenciatura, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio de Tesis PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/5745

Published

2023-12-11

How to Cite

Tapia Amaya, P. E. (2023). Group mindfulness for the control of academic stress in students of a private university in Metropolitan Lima. Ciencia Y Psique, 2(3), 101–116. https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.2023.v2n3.04