The democratic schools and the challenges for educational practice and theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.2024.v3n4.04

Keywords:

democratic schools, Jean Piaget, Michel Foucault, Paulo Freire, libertarian education

Abstract

The democratic schools were born and developed out of commitment and coherence with the democratic principles and values of modernity and the civilising struggles of peoples. In recent times, they have developed and organised themselves into a global movement; however, their acceptance and expansion is still a restricted and peripheral phenomenon in relation to the traditional teaching model centred on hierarchy and transmission. A historical analysis of democratic educational experiences shows that they are based on principles worked out by their pioneers and on contemporary scientific research. In this article we will analyse the genesis and the libertarian pedagogical experiences, the difficulties and theoretical challenges they pose for their advancement, educational thought and the training of educators.

Author Biography

Adrian Oscar Dongo Montoya, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, Brasil



References

Adorno, T. (1995). Educación y Emancipación. Paz e Terra.

Becker, F. (1997). De la acción a la operación. El camino del aprendizaje en J. Piaget y P. Freire. Palmaringa; DP&A.

Becker, F. (1993). La epistemología del maestro. La vida cotidiana en la escuela. Vozes.

Becker, F. (2012). La educación y la construcción del conocimiento. Penso Editora.

Coutinho, C. (2014). De Rousseau a Gramsci: Ensayos sobre teoría política. Boitempo.

Damasio, A. (2002). El error de descartes. La emoción, razón y cerebro humano. Companhia das Letras.

Demo, P. (2004). El profesor del futuro y la reconstrucción del conocimiento. Vozes.

Dongo-Montoya, A. (2022) Freire y Piaget en el siglo XXI: Personalidad autónoma, praxis y educación. Editora Appris.

Foucault, M. (2014a). Microfísica del poder. Paz e Terra.

Foucault, M. (2014b). Vigilancia y castigo: el nacimiento de la prisión. Vozes.

Freire, P. (1982). Acción cultural por la libertad y otros escritos. Paz e Terra.

Freire, P. (1984). Pedagogía del oprimido. Paz e Terra.

Freire, P. (2007). La educación como práctica de la libertad. Paz e Terra.

Freire, P. (2016). Pedagogía de la Autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. Paz e Terra.

Habermas, J. (1989). Conciencia moral y acción comunicativa. Tempo Universitário.

Habermas, J. (1992). De l’éthique de la discussion. Les Éditions du Cert.

Lima, T. (2020). El concepto de socialización y la educación física: Un estudio piagetiano [Tesis de maestría]. Universidad Estadual Paulista.

Maturana, H. (2001). Cognición, ciencia y vida cotidiana. En Magno y V. Paredes (ed.) (pp. 201). Humanitas; UFMG.

Morin, E. (1993). La construcción de una sociedad democrática y el papel de la educación y el conocimiento en la configuración del imaginario del futuro. En P. Grossi, & J. Bordin (eds.), Petrópolis: Construtivismo pós-piagetiano: um novo paradigma sobre aprendizagem (pp. 11-25). Vozes.

Neill, A. (1984). Libertad sin miedo: Summerhill-Transformación radical en la teoría y en la práctica de la educación. Ibrasa.

Piaget, J. (1977). Estudios sociológicos. Droz.

Piaget, J. (1994). El juicio moral en los niños. Summus.

Piaget, J. (2013). Psicología y pedagogía. La respuesta del gran psicólogo a los problemas de la enseñanza. Gen; Forence Universitária.

Rousseau, J. (2017a). Discurso sobre el origen y los fundamentos de la desigualdad entre los hombres. Edipro.

Rousseau, J. (2017b). Emilio ou Da educação. Edipro.

Sasso, B. (2021). La adquisición de la escritura alfabética en la escuela democrática: Implicaciones epistemológicas educativas [Tesis de doctorado]. Universidad Estadual Paulista.

Singer, H. (2010). República de los niños: sobre experiencias escolares de resistencia. Mercado das letras.

Published

2024-06-30

How to Cite

Dongo Montoya, A. O. (2024). The democratic schools and the challenges for educational practice and theory. Ciencia Y Psique, 3(4), 97–122. https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.2024.v3n4.04

Issue

Section

Research Article