Changes in anxiety-state and stress indices in high school students of a female school in Ayacucho during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.59885/cienciaypsique.2024.v3n5.03Keywords:
stress, anxiety-state, adolescence, COVID-19Abstract
This comparative and longitudinal study aims to determine the variations in the levels of anxiety-status and stress in high school students of a female high school in Ayacucho between 2020 and 2022, during the COVID-19 pandemic. The research involved two independent samples, evaluated in two different periods to compare scores, with a total of 207 participants aged 12 to 17 years. For data collection, two judgevalidated instruments were applied: the Stress Indicators Scale and the State-Trait Anxiety Questionnaire. The evaluation was conducted both in person and virtually, depending on the application period. Thus, the results show significant changes in the anxiety-state and stress indices, both remaining at moderate and high levels among the groups we have studied. The findings indicate that significant changes in stress level were only observed in one of the groups when compared over the years of study.
References
Arias, Y., Herrero, Y., Cabrera, Y., Chibás, D., & García, Y. (2020). Manifestaciones psicológicas frente a la situación epidemiológica causada por la COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas. 19(Supl. 1). 1-13. http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v19s1/1729-519X-rhcm-19-s1-e3350.pdf
Branquinho, C., Kelly, C., Arevalo, L. C., Santos, A., & Margarida Gaspar, d. M. (2020). «Hey, we also have something to say»: A qualitative study of portuguese adolescents’ and young people’s experiences under COVID‐19. Journal of Community Psychology, 48, 2740- 27523. http://dx.doi.org/10.1002/jcop.22453
Casado, I. (1994). Ansiedad, stress y trastornos psicofisiológicos [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. Repositorio Institucional de la Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/2997/1/T18977.pdf
Catagua-Meza, G., & Escobar-Delgado, G. (2021). Ansiedad en adolescentes durante el confinamiento (Covid COVID 19) del barrio Santa Clara - cantón Manta - 2020. Polo del Conocimiento, 6(3), 2094-2110. https://doi.org/10.23857/pc.v6i3.2494
Chulca, A., & Sarango, G. (2021). Niveles de ansiedad generados por el aislamiento por covid19 en adolescentes escolarizados de la Unidad Educativa Particular San Juan Bosco en el periodo lectivo 2020- 2021 [Tesis de licenciatura, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio Institucional de la Repositorio de la Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/25058
Fernández, E. (2009). Estrés percibido, estrategias de afrontamiento y sentido de coherencia en estudiantes de enfermería: su asociación con salud psicológica y estabilidad emocional [Tesis de doctorado, Universidad de León]. Repositorio Institucional de la Universidad de León. http://hdl.handle.net/10612/902
Figueroa, F., Sanmartín, N., Vélez, M., & Sornoza, A. (2020). Efectos del COVID-19 en infantes. RECIAMUC, 4(3), 360-366. https://www.reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/534
Fondo de Población de las Naciones Unidas. (2021). PERÚ: impacto de la pandemia de la COVID-19 en el bienestar de adolescentes y jóvenes. UNEFA. https://peru.unfpa.org/sites/default/files/pubpdf/impacto_del_covid_19_en_el_bienestar_de_adolescentes_y_jovenes.pdf
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos (M. Zaplana, Trad.). Martínez Roca.
Vanegas, S., Giral, N., Gómez, D., Úsuga, A., & Lemos, N. (2022). Estrés Percibido en universitarios durante la cuarentena por la COVID-19 en Santander, Colombia. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 14(1), 1-22. https://revistas.udea.edu.co/index.php/psicologia/article/view/344735/20808250
Mestanza, C. (25 de abril de 2020). Coronavirus ¿Cómo lidiar con la incertidumbre y el miedo al futuro? El Comercio. https://elcomercio.pe/tecnologia/ciencias/coronavirus-como-lidiar-conla-incertidumbre-y-el-miedo-al-futuro-noticia/?ref=ecr
Ministerio de Salud del Perú. (9 de julio de 2021). La Salud Mental de niñas, niños y adolescentes en el contexto de la COVID-19. Estudio en Línea. Perú 2020. http://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/5531.pdf
Paricio, R., & Pando, M. (2020). Salud mental infanto-juvenil y pandemia de Covid-19 en España: cuestiones y retos. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, 37(2), 30-44. https://doi.org/10.31766/revpsij.v37n2a4
Parreño, I. (2022). Consecuencias psicológicas en adolescentes de 12 a 15 años debido al COVID-19 y su repercusión en el ámbito académico en una institución educativa de la ciudad de Guayaquil [Tesis de maestría, Universidad Católica de Santiago de Guayaquil]. Repositorio de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. http://201.159.223.180/handle/3317/18556
Real Academia Española. (s.f.). Ansiedad. En Diccionario de la lengua española. Recuperado en 26 de noviembre de 2024, de https://dle.rae.es/ansiedad?m=form
Salazar, B. (31 de agosto de 2020). ¿Cómo afecta la cuarentena la salud emocional de los adolescentes y jóvenes? Universidad de Piura. https://www.udep.edu.pe/hoy/2020/08/como-afecta-la-cuarentena-lasalud-emocional-de-los-adolescentes-y-jovenes/
Sánchez, H., & Mejía, K. (2020). Investigaciones en salud mental en condiciones de pandemia por el COVID-19. Universidad Ricardo Palma. https://repositorio.urp.edu.pe/handle/URP/3311
Sánchez, H., & Reyes, C. (2015). Metodología y diseño de la Investigación Científica. Bussines Suport.
Sánchez, H., Reyes, C. y Matos, P. (2022). Comportamientos psicosociales desajustados, como indicadores de salud mental de la población peruana, en el contexto de la presencia del COVID-19. Universidad Ricardo Palma. 1-30. https://repositorio.urp.edu.pe/bitstream/handle/URP/4492/Art-HSanchezC-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sánchez, I. (2021). Impacto psicológico de la COVID-19 en niños y adolescentes. Medisan, 5(1), 123-141. http://scielo.sld.cu/pdf/san/v25n1/1029-3019-san-25-01-123.pdf
Santana, M., Luna, L., Ramos, C., Guzmán, J., Martínez, L., & Lozano, E. (2022). Estrés y afrontamiento ante las clases virtuales en estudiantes universitarios durante contingencia sanitaria por COVID-19. Diálogos sobre Educación, 13(25), 1-13. http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/1122
Save the Children. (7 de octubre de 2021). Día Mundial de la Salud Mental: ¿Qué desafíos enfrenta la niñez? https://www.savethechildren.org.pe/noticias/dia-salud-mental-que-desafios-ninez/
Sierra, J., Ortega, V., & Zubeidat, I. (2003). Ansiedad, angustia y estrés: tres conceptos a diferenciar. Revista Malestar Subjetividade, 3(1), 10-59. https://www.redalyc.org/pdf/271/27130102.pdf
Tapia, M. (2020). Falta de motivación y ansiedad: las dificultades de alumnos en cuarentena. El Mercurio. http://aulavirtual.urp.edu.pe/bdacademicas/docview/2395508169?accountid=45097
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ciencia y Psique
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.