Rorschach psychodiagnostik from An interdisciplinary perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31381/perfiles_ingenieria.v20i15.3549

Keywords:

Psychodiagnostik, Rorschach method, the interdisciplinary perspective

Abstract

The present article, approach several historical precedent and theorist base of Rorschach

Psychodiagnostik by the interdisciplinary perspective. Rorschach Psychodiagnostik is a projective method that permits an integral characterization of personality with objective results given to the professional an extend information about the psychologists’ process relating each context and site of application of this method: clinical ambit, childlike, forensic, socio-cultural, ethnographic, organization, psycho-pedagogic, between others. The interdisciplinary perspective permits us analyze the nexus of theoretic basis of method with its own ways of applications, according to the context of transformation. So the objective of this article goes to found, from the interdisciplinary perspective, the psychopedagogic utility of Rorschach method.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Osvaldo Miranda Borges, Universidad de Camagüey, Cuba.

Licenciado en Psicología de la Universidad de Camagüey (2009), Diplomado en Psico-diagnóstico de Rorschach en diferentes contextos de aplicación. Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas (2013) Psicólogo del Hospital Psiquiátrico “René Vallejo Ortiz” de Camagüey. Profesor Adjunto de la Universidad de Ciencias Médicas “Carlos J. Finlay” de Camagüey.

Alejandro Viñales Estrada, Universidad de Camagüey, Cuba.

Graduate in Socio-cultural Studies from the University of Camagüey (2007). Specialist at the Provincial Center for Performing Arts of Camagüey. Adjunct Professor at the University of the Arts of Cuba. Camagüey Branch.

Fidel Martínez Álvarez, Universidad de la Habana, Cuba.

Doctor of Educational Sciences (University of Havana, 2011), Master in Social Studies of Science and Technology (University of Havana, 2000), Master in Philosophy (kyiv, Ukraine, Soviet Union, 1984), Adjunct Professor at the Camagüey Branch of the University of the Arts of Cuba.

References

Agramonte Rosell, Regina. (2003). Una estrategia para la comprensión lectora basada en la estimulación del aprendizaje reflexivo. Disponible en: http://www.palermo.edu.ar/facultadesescuelas/ dyc/cestud/refl_acad/tyh_01_jornadas_2004/ zentneraprendizaje.htm.

Alonso, A.; et. al. (2003). Psicodiagnóstico. Selección de Lecturas. La Habana: Félix Varela.

Bonilla Vichot, I. (2005). Las estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en alumnos de preuniversitario. Tesis de Maestría. La Habana: Universidad de la Habana. Facultad de Psicología.

Canfux Sanler, Verónica; González Pacheco, Otmara; et. al. (1995). Los métodos participativos ¿una nueva concepción de la enseñanza? La Habana: CEPES.

Castoriadis, C. (1998). Pasión y conocimiento. El amor por la verdad. Revista Zona Erógena. No. 37.

Corral Ruso, R. (2003). Historia de la psicología. Apuntes para su estudio. La Habana: Félix Varela.

De Armas Ramirez Nerely. (2003). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes a la investigación Educativa, ponencia, Pedagogía. Revista de Ciencias Médicas, La Habana.

De Bono, Edward. (1980). El pensamiento lateral. Manual de creatividad. Barcelona: Editorial Paidós.

Dilthey, Wilhelm. (1900/1976). The rise of hermeneutics. En P. Connerton, Critical sociology. New York: Penguin.

Escobar, Javier. (2010). El Método de Rorschach. El Sistema Comprehensivo de John Exner. Conferencias. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Esquijarosa Chirino R., et al. ( 2014). Estrategia de superación para profesores que imparten docencia en la carrera de Tecnología de la Salud. Revista de Ciencias Médicas, 3-4.

Exner, J. (1994). El Rorschach. Un Sistema Comprehensivo. Volumen 1: Fundamentos básicos. Madrid: Psimática.

Exner, J.; Sendín,C. (1998). Manual de Interpretación del Rorschach para el Sistema Comprehensivo. Madrid: Psimática.

Fernández Olazabal, P.; Pardillo Palomino, J. (2008). Sistema Integrador explicativo del Rorschach. La Habana: Editorial Edcimed.

Fernández Olazabal, Pedro. (2004). Normas para la calificación e interpretación del psicodiagnóstico de Rorschach en tres grupos poblacionales cubanos. Tesis de Doctorado. La Habana: Universidad de la Habana.

Fiallo Rodríguez, Jorge. (2003). ¿Cómo formar pensamiento interdisciplinario en la escuela? La Habana: Pueblo y Educación.

Fortes Sánchez, Alberto. (2001). Filosofía y teoría de la ciencia en Gadamer.

Fried Schnitman, D. (2005). Afrontamiento de crisis y conflictos: una perspectiva generativa. Sistemas Familiares.(21(1-2)), 98-118.

Fried Schnitman, D. (2011). Afrontamiento generativo de crisis y conflictos en organizaciones. Revista Persona(14), 11-40.

Fried Schnitman, Dora y Mario Rodriguez-Mena García. (2011). Afrontamiento generativo y desarrollo comunitario. En J. F. García Rodríguez, J. Betancourt Bethencourt, & F. Martínez Álvarez, Transdisciplina y desarrollo humano. (págs. 256-287). México: Editorial Dirección de Calidad y Enseñanza en Salud de la Secretaría de Salud del Estado de Tabasco.

García Gutiérrez, Alberto. (2005). Metodología para contribuir al perfeccionamiento del ambiente pedagógico en la secundaria básica. Villa Clara: Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela y Morales.

Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. México: Javier Vergara Editor.

Goleman, D. (1999). Inteligencia social. México: Javier Vergara Editor.

González Collera, L. (1996). Motivación humana. Una alternativa para su estudio en jóvenes y adolescentes. Tesis de Maestría en Educación. La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC).

González Maura, Viviana; Castellano Simons, Doris. (1995). Psicología para educadores. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

González Soca, Ana María. (2002). El diagnóstico pedagógico integral. En A. M. González Soca, & C. Reinoso Cápiro, Nociones de sociología, psicología y pedagogía. (págs. 72-89). La Habana: Pueblo y Educación.

Hawking S. (10 de Diciembre de 2017). Cursor de 2017. Juventud Rebelde, pág. 5.

Kopnin, P.V. (1980). Lógica dialéctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

López Angulo, L. (2010). Compendio de Instrumentos de Evaluación Psicológica. La Habana.: Ecimed.

López Vázquez, A. (2015). El Test de Rorschach condiciones de normalización. Tesis para optar al grado de magister en psicología. Chile: Universidad.

Martí, Pérez. J. (1976). Escritos sobre educación. La Habana: Ciencias Sociales, Instituito cubano del libro.

Martínez Álvarez, F. (2000). La visión social de la Tecnociencia en Cuba. Universidad de la Habana, Dirección de Postgrado. La Habana: Dirección de Postgrado de la Universidad de La Habana.

Martínez Álvarez, Fidel. (2011). Fundamentos epistemológicos para la construcción de una Educación transdisciplinaria en Cuba. Tesis de Doctorado. La Habana: Centro de Perfeccionamiento de la Educación Superior de la Universidad de la Habana. En: http://revistas.mes.edu.cu/ greenstone/ collect/repo/index/assoc/ D9789591/618771.dir/9789591618771.pdf.

Martínez Miguélez, M. (1997). El paradigma emergente: hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. México: Editorial Trillas.

Martínez Miguélez, M. (1996). Comportamiento Humano: Nuevos métodos de investigación. México: Editorial Trillas.

Maturana, H; Varela, F. (1971/1995). De máquinas y seres vivos. Autopoiesis. La organización de lo vivo. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

MINED. (2003). La escuela como micro-universidad en la formación integral de los estudiantes de carreras pedagógicas. La Habana: Pueblo y Educación.

Núñez Jover, J. (1999). La ciencia y la tecnología como proceso sociales. La Habana, Cuba: Félix Varela.

Pacey, A. (1990). La cultura de la tecnología. México: Fondo de Cultura Económica.

Pardillo Palomino, J. (2004). Psicodiagnóstico de Rorschach. Sistematización de resultados en diferentes contextos de aplicación. Tesis de Doctorado. La Habana: Universidad de la Habana.

Pardillo Palomino, J; Fernández Olazabal, P. (2001). Psicodiagnóstico de Rorschach. Un Manual para la Práctica. Camagüey: Editorial Ácana.

Platón. (1972). Obras completas. Diálogos. Fedro. Madrid: Aguilar.

Robert, Marthe. (1967). La revolución Psicoanálitica. La vida y obra de Freud. La Habana: Instituto del Libro.

Rodríguez Ugidos, Zaira. (1986). Problemas de la lógica dialéctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Rorschach, Herman. (1966). Psicodiagnóstico. La Habana: Revolucionaria.

Salovey, P. & Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality. Vol. 9, N. 3, 185-211.

Solís González, Y. (2004). Propuesta Didáctica para el desarrollo de estrategias de aprendizaje con el apoyo de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Tesis doctoral. La Habana: CUJAE.

Velázquez Peña, E. (2006). Estrategia didáctica para estimular el aprendizaje reflexivo en los estudiantes de las carreras de ciencias naturales de los institutos superiores pedagógicos. Tesis de doctorado.

Camagüey: Instituto Superior Pedagógico “José Martí” de Camagüey.

Vigotski, L.S. (1991). Pensamiento y lenguaje. Obras Esogidas. Tomo 2. Madrid: Visor Libros.

Vigotsky, L.S. (1916/1972). Psicología del Arte. Tomo I. Barcelona: Barral Editores.

Vigotsky, L.S. (1924/2000). Psicología Pedagógica. Un curso breve. Buenos Aires: Editorial AIQUE.

Vigotsky, L.S. (1933/2004). Teoría de las Emociones. Madrid: Editorial AKAL.

Published

2020-12-31

How to Cite

Miranda Borges, O., Viñales Estrada, A., & Martínez Álvarez, F. (2020). Rorschach psychodiagnostik from An interdisciplinary perspective. Engineering Profiles, 16(16), 99–123. https://doi.org/10.31381/perfiles_ingenieria.v20i15.3549

Issue

Section

Educación de las Ingenierías